Průmyslový svaz: Hromadění odpadu lze bránit současnými normami
Praha -- S návrhem zvýšit pokuty za nelegální nakládání s odpady a posílit kompetence policie v této oblasti nesouhlasí Svaz průmyslu a dopravy ČR. Pozměňovací návrhy k poslanecké novele zákona o odpadech podal v úterý ve sněmovně ministr životního prostředí Libor Ambrozek (KDU-ČSL). Podle zástupce svazu Josefa Zbořila k postihu stačí současné normy, celníci, policie a inspekce jich ale málo využívají.
V reakci na hromadící se německý odpad na černých skládkách v Česku navrhl Ambrozek zvýšit horní hranice pokut na 50 milionů korun a posílit kompetence policie tak, aby mohla účinněji kontrolovat kamiony. Podle člena představenstva svazu Zbořila jde o překotnou aktivitu, která nemůže vyřešit problém, ale jen dál rozšiřuje současnou legislativu, což komplikuje práci poctivých podnikatelů.
"Dosavadní právní úprava poskytuje dostatečné možnosti pro řešení situace, bude-li uplatňována na všech úrovních tak, jak by uplatňována být měla," uvedl v tiskové zprávě, kterou obdržela ČTK. Za hlavní příčinu hromadění německého odpadu v Česku označil špatnou práci celníků, inspektorů a policie.
Pozměňovací návrhy k zákonu o odpadech jsou samozřejmě jen jedním z kroků, které mohou nelegální dovozy odpadu ovlivnit, míní mluvčí ministerstva životního prostředí Karolína Šůlová. V reakci na postoj svazu zdůraznila, že přípravu změn v legislativě uložila ministerstvu vláda. "Vyšší pokuta bude mít jednoznačně odrazující účinek, definice energetického spalování přímo v zákoně jasně vymezí, že české spalovny jsou zařízení k využívání opadu, nikoli jeho odstraňování. Velmi významné je, že policie bude moci kontrolovat kamiony," řekla ČTK.
I podle ministerstva bude řešení situace spočívat také na celnících, policii, inspekci a v neposlední řadě obcích.
Podle odhadů České inspekce životního prostředí leží v různých objektech na území Čech a Moravy zhruba 15 000 tun odpadů nelegálně dovezených v posledních měsících z Německa. Ministerstvo požaduje, aby odpad nelegálně dovezený do Česka byl odvezen zpět na náklady německých firem, které na vývozu vydělávaly.
Deník veřejné správy