zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Bursík je úsměvný populista

16.03.2006
Obecné
Bursík je úsměvný populista
S narůstajícím údivem sleduji vystoupení Martina Bursíka na téma nákladní silniční dopravy. Zvláště jeho vystoupení v Otázkách Václava Moravce 9. března 2006, kde tvrdil, že jedním z hlavních volebních témat zelených je zákaz kamiónové dopravy od patnácté hodiny v pátek do nedělní půlnoci a že železnice má prý 50 % volných kapacit.
Byl bych rád, kdyby mi pan Bursík byl ochoten odpovědět veřejně na následující jednoduché otázky:


Železnice nic nezachrání
Podle studie prezentované na konferenci v Evropském parlamentu k Dopravní politice EU v červenci loňského roku by znamenalo 50% (hypotetické) zvýšení kapacity železniční dopravy úbytek v nákladní silniční dopravě o pouhá 3 %. Co na to pan Bursík? Skutečně trvá na tom, že jeho návrh vyřeší současnou situaci, která je spíše způsobena málo kapacitní infrastrukturou v České republice?
Přibližně před třemi týdny komisař EU pro dopravu Barrot veřejně přiznal, že Dopravní politika EU je nefunkční a je čas na její změnu. Ideály o násilném převodu zboží ze silnice na železnici se v ní objevují několik desítek let. A výsledek? V rámci EU vozí zboží z 90 % silniční dopravci. Napadlo někdy předsedu Strany zelených, proč výrobci dávají přednost silniční dopravě?


Konec českých dopravců?
V silniční dopravě pracuje více než 400 000 řidičů, které pan Bursík připraví o část pracovní doby, tím pádem i výdělku a mnohé rovnou i o zaměstnání. Co jim mohu od něj vzkázat?
Zákaz jízd v takovém rozsahu by byl v Evropě unikátním opatřením. Čeští dopravci se tak stanou v Evropě jedinými podnikateli, kteří budou moci pracovat pouze čtyři a půl dne v týdnu. Vzhledem k tomu, že jejich výrobním prostředkem je velice drahá moderní dopravní technika (průměrné stáří českých tahačů je o šest let nižší než osobních automobilů), je pravděpodobné, že při tomto omezení nebudou schopni ji splácet.
Po jejich likvidaci se doprava nepřesune na železnici, ale převezmou ji zahraniční autodopravci s levnějším zastaralým vozovým parkem, což může znamenat výrazně vyšší ekologickou zátěž. Nenapadlo pana Bursíka, že jeho opatření bude z tohoto pohledu spíše kontraproduktivní?


Za nákupem na nádraží?
Investoři by měli vědět, že budou muset radikálně změnit výrobní rytmus, neboť jejich podniky budou zásobovány pouze čtyři a půl dne v týdnu. Očekávají zelení, že za těchto podmínek zachovají investoři naší republice svou přízeň?
Většina populace využívá k nákupům velká nákupní střediska. K většině z nich koleje nevedou. Takže na které nádraží - podle Martina Bursíka - si mám s rodinou o víkendu vyrazit na nákup?
Možná jsem se neubránil troše nadsázky, ale návrhy pana předsedy zelených také nepůsobí seriózním dojmem a rozhodně nezohledňují ekonomickou realitu dnešní Evropy. Byl bych opravdu rád, kdyby pan Bursík nezneužíval citlivé téma silniční dopravy k předvolebnímu boji, ale také seriózně nastínil občanům dopady svých (naštěstí) nereálných opatření.

Autor je generálním tajemníkem Sdružení ČESMAD BOHEMIA
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat