Čtvrtek, 25. dubna 2024

ŽDB loni ekologicky zlikvidovala 800 autovraků

ŽDB loni ekologicky zlikvidovala 800 autovraků
Společnost ŽDB, která zdarma likviduje autovraky pro obyvatele Moravskoslezského kraje a okolí, v loni rozebrala téměř 800 starých aut. Jedná se o trojnásobný nárůst proti roku 2004. V letošním roce bohumínská firma počítá s dalším navýšením likvidace autovraků zhruba o 30 procent. ŽDB totiž uzavřela smlouvu se společností Callparts System, která působí v Německu a loni vstoupila na český trh. V ČR vybudovala síť likvidačních míst pro autovraky.

„Jako jediná firma v Moravskoslezském kraji jsme získali oprávnění likvidovat vozy Škoda, Volkswagen, Audi, Seat. S touto firmou se rýsuje i spolupráce na likvidaci aut značek Hyundai, Renault, Kia a BMW,“ říká vedoucí provozu recyklace v ŽDB Jindřich Vavrla.

ŽDB začala počátkem loňského roku organizovat bezplatnou akci pro majitele nepojízdných automobilů všech světových značek. Například v sousedním Německu za likvidaci autovraku zaplatí majitelé těchto starých aut 70 až 130 eur (2000 až 4000 korun). ŽDB patří mezi tři největší likvidátory autovraků u nás. Postup ekologické likvidace aut odpovídá v ŽDB trendům EU. Každý jednotlivý vůz je zbaven provozních náplní a do posledního dílu rozebrán na plasty, skla, gumové části, čalounění, motor, kovové díly atd. Tyto jednotlivé skupiny materiálů ŽDB separuje a zneškodní tak, aby nezůstaly žádné závadné odpady. Bohumínská společnost získaný ocelový a litinový odpad ve vlastních zařízeních přetaví zejména na ingoty pro výrobu bezešvých trub a z části na nové finální výrobky, jako jsou například radiátory a topné kotle.

Podle expertů je na našem území přibližně tři sta tisíc anonymních vraků, které je nutné dříve nebo později zlikvidovat. Jejich likvidace přijde stát na zhruba 1,5 miliardy korun. Od roku 2007, podle směrnice Evropské unie, musí Česká republika autovraky průběžně ekologicky likvidovat, přičemž na jejich likvidaci se stát ani automobilky nechtějí finančně podílet. Například na Slovensku se při koupi nového automobilu platí 3000 slovenských korun na jeho pozdější ekologickou likvidaci. V ČR se ročně vyřazuje asi 180 tisíc aut v průměrném stáří 20 až 25 let. „Loni se v České republice prodalo 166 tisíc nových vozů a zhruba stejný počet ojetin se přivezl a přihlásil do evidence,“ upozorňuje Vavrla.


Miroslav Tryner

Zdroj:Euro
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů