zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Obce vítají rozhodnutí o snížení hluku v okolí letišť

20.03.2006
Hluk
Obce vítají rozhodnutí o snížení hluku v okolí letišť

Praha -- Středeční rozhodnutí vlády o snížení hluku v okolí letišť o pět decibelů na 60 ve dne a 50 v noci potěšilo obce, jejichž obyvatelé trpí kvůli rušnému leteckému provozu. Rychlé zlepšení však v tomto směru v nejbližší době neočekávají. Podle odborníků je nicméně současná norma přijatelná pro lidský sluch.

"Každý decibel je dobrý. I bez vládních rozhodnutí se ale snažíme o snižování hluku. Dlouhodobě o tom jednáme s Letištěm Praha a počátkem letošního roku jsme odstartovali soutěž leteckých přepravců o nejohleduplnějšího přepravce," řekl ČTK mluvčí Prahy 6 Martin Šalek.

Uvedl, že městská část Praha 6, která je hlukem z letadel silně zatížena, apeluje na letecké společnosti, aby samy snižovaly hluk. "Věříme, že pro ně bude pozitivní motivací skutečnost, že se budou moci pochlubit ohleduplností a šetrností vůči životnímu prostředí," řekl. Zdůraznil, že samotné vládní nařízení nepomůže. "Pokud není nástroj na jeho dodržování, nic se nezmění. Letiště již dnes uplatňuje sankce za porušování norem a příjem z nich je poměrně významný pro jeho provoz," poznamenal.

Mluvčí pražského letiště Ruzyně Veronika Sedláčková ČTK řekla, že jde o "velmi citlivou záležitost". "Nezbývá nic jiného než vzít na vědomí rozhodnutí vlády o snížení limitu hluku. Toto nařízení ale bude ovlivňovat aktivity letiště," uvedla. Upozornila, že jiná evropská letiště jsou na tom -ze svého pohledu -- mnohdy lépe. Ekvivalentní hladina hluku v denních hodinách ve Vídni a v Británii je 66, v Mnichově 62 a v Norimberku 65 decibelů.

Vládní nařízení vítají obce kolem Prahy. "Určitě nám to pomůže. Pět decibelů je slušné číslo. Větší část území se dostane do hlukového pásma a letiště bude muset podniknout protihluková opatření," řekl ČTK starosta Jenče Josef Doudera. Upozornil, že v současné době je v obci úroveň hluku 65 až 70 decibelů a již před časem byla v její části provedena protihluková opatření. "Když mám zavřena všechna okna, hluk neslyším, když jsem ale na zahrádce, musím si vzít klapky na uši. V noci se člověk vyspí, zatímco dříve nás budila letadla. V parném létě ale musíme spát při zavřeném okně," popsal své zkušenosti.

Vládní rozhodnutí uvítal také starosta Přední Kopaniny Jiří Musil. "Každý decibel, který půjde dolů, bude pozitivní. Jde ale o to, aby se toto nařízení dodržovalo ve skutečnosti a v praxi," řekl ČTK. Dodal, že i když jsou letadla nyní méně hlučná než před pěti lety, intenzita startů a přistání u ruzyňského letiště stoupá.

Starosta Horoměřic Václav Kašek považuje snížení hluku o pět decibelů za přiměřené. "Očekávali jsme toto snížení a není to málo. Už dnes je v postižených obcích hluk z pozemních komunikací větší než letecký. Zatímco letiště podniká protihluková opatření, u pozemních komunikací se neděje nic," řekl ČTK. V obci, přes kterou létá zhruba 80 procent strojů, letiště podniká protihluková opatření. Jde ovšem hlavně o výměnu oken, zatímco venkovní prostory trpí hlukem i nadále. "Samotným vládním nařízením se hluk nesníží. Je to ale tlak na to, aby se dodržovala kázeň a aby se obnovoval letový park," uvedl.

Podle odborníků na sluch je hluková hladina na úrovni 60 decibelů pro člověka přijatelná. "Nadměrný hluk se počítá na úrovni 80 až 90 decibelů. Pokud se bude dodržovat rovina nařízená vládou, pak je to v pořádku," řekl ČTK přednosta kliniky ORL Fakultní nemocnice Královské Vinohrady Aleš Hahn. Úroveň kolem 50 až 60 decibelů se podle něj dá přirovnat ke hluku na ne příliš frekventované ulici. "Určitě by to neměl být větší hluk, než vydávají projíždějící kamiony," upozornil.

Alexandra Malachovská
Deník veřejné správy

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí