EKOLOGICKÉ STÍHAČKA V ROUŠE AUTOMOBILOVÉM
Švédská automobilka Saab představila na ženevském autosalonu zajímavý koncept
dvoumístného sportovního kupé Saab Aero X, které ztvárňuje její představu o
možném automobilu budoucnosti. Platforma pochází z Pontiacu GTO, karosérie je
vytvořena z lehkých kompozitních materiálů. Ve voze o výšce pouhých 1,27 m bude
v elegantním, elektronikou nabitém interiéru posádka prakticky ležet, dveře se
za ní zavírají shora, podobně jako u vojenských stíhaček, přístroje využívají 3D
zobrazení, nový je i systém osvětlení
[https://www.kamsnim.cz/categories/svetla]. Pohon pozoruhodného vozu obstarává
přeplňovaný šestiválec se dvěma turbodmychadly, který poskytuje výkon 400 koní a
disponuje točivým momentem 500 Nm, přenášeným na všechna čtyři kola)
prostřednictvím sedmistupňové převodovky, která je podobně jako DSG
dvouspojková. To umožňuje dosáhnout maximální rychlosti 250 km/hod. (na tuto
hodnotu ji výrobce omezil pomocí elektroniky), ale vůz by měl bez problémů
zvládnout i 290 km/hod.
Švédská automobilka Saab představila na ženevském autosalonu zajímavý koncept dvoumístného sportovního kupé Saab Aero X, které ztvárňuje její představu o možném automobilu budoucnosti. Platforma pochází z Pontiacu GTO, karosérie je vytvořena z lehkých kompozitních materiálů. Ve voze o výšce pouhých 1,27 m bude v elegantním, elektronikou nabitém interiéru posádka prakticky ležet, dveře se za ní zavírají shora, podobně jako u vojenských stíhaček, přístroje využívají 3D zobrazení, nový je i systém osvětlení. Pohon pozoruhodného vozu obstarává přeplňovaný šestiválec se dvěma turbodmychadly, který poskytuje výkon 400 koní a disponuje točivým momentem 500 Nm, přenášeným na všechna čtyři kola) prostřednictvím sedmistupňové převodovky, která je podobně jako DSG dvouspojková. To umožňuje dosáhnout maximální rychlosti 250 km/hod. (na tuto hodnotu ji výrobce omezil pomocí elektroniky), ale vůz by měl bez problémů zvládnout i 290 km/hod.
Jedním z hlavních trumfů vozidla je však palivo. Studie inspirovaná leteckým průmyslem, je po Saabu 9-5 FFV dalším vozem, který umí spalovat nejen benzín, ale také etanol, považovaný za obnovitelný zdroj energie. V budoucnu by naftu a benzín měl nahradit bioethanol, vyráběný z plodin vypěstovaných speciálně pro tyto účely. Jde o etanol (líh) získaný technologií alkoholového kvašení z biomasy, smíšený s klasickým benzínem v různých poměrech. Dnes je standardní podíl bioetanolu do 5 %, ale lze zvednout až na téměř 100 %. Ve srovnání se spalováním ropných derivátů, přináší použití etanolu v automobilu snížení produkce CO2. Saab jako jediný výrobce na světě zatím zavedl do svého programu automobil spalující různé koncentrace bioetanolu (až 95 % etanolu a 5 % benzínu). Saab Aero X je schopen spalovat jak čistý etanol (E100), tak jeho kombinaci s benzínem (E85). S automobilkou Saab, která je součástí GM, začal na vývoji vlastních vozů na toto ekologické palivo spolupracovat i Ford. Smlou
Evropa již daňové úlevy pro biopaliva (zarnující bioetanol či jeho obdobu s označením SunFuel, zemní plyn, LPG, či vodík) prosazuje, USA na ně v euforii s podporou programu rozvoje palivových článků pozapomněly , což se nyní snaží napravit. Několik korporací mezi sebou uzavřelo smlouvy o vývoji automobilů na bioetanol a vláda Spojených států plánuje subvence výroby těchto vozidel. Tento plán podpořil i prezident George Bush, který se vyjádřil, že do šesti let musí být vozy spalující toto palivo konkurenceschopné, aby USA do roku 2025 mohly razantně (až o 75%) snížit svou závislost na ropě ze Středního východu.
Jedním z hlavních trumfů vozidla je však palivo. Studie inspirovaná leteckým průmyslem, je po Saabu 9-5 FFV dalším vozem, který umí spalovat nejen benzín, ale také etanol, považovaný za obnovitelný zdroj energie. V budoucnu by naftu a benzín měl nahradit bioethanol, vyráběný z plodin vypěstovaných speciálně pro tyto účely. Jde o etanol (líh) získaný technologií alkoholového kvašení z biomasy, smíšený s klasickým benzínem v různých poměrech. Dnes je standardní podíl bioetanolu do 5 %, ale lze zvednout až na téměř 100 %. Ve srovnání se spalováním ropných derivátů, přináší použití etanolu v automobilu snížení produkce CO2. Saab jako jediný výrobce na světě zatím zavedl do svého programu automobil spalující různé koncentrace bioetanolu (až 95 % etanolu a 5 % benzínu). Saab Aero X je schopen spalovat jak čistý etanol (E100), tak jeho kombinaci s benzínem (E85). S automobilkou Saab, která je součástí GM, začal na vývoji vlastních vozů na toto ekologické palivo spolupracovat i Ford. Smlou
Evropa již daňové úlevy pro biopaliva (zarnující bioetanol či jeho obdobu s označením SunFuel, zemní plyn, LPG, či vodík) prosazuje, USA na ně v euforii s podporou programu rozvoje palivových článků pozapomněly , což se nyní snaží napravit. Několik korporací mezi sebou uzavřelo smlouvy o vývoji automobilů na bioetanol a vláda Spojených států plánuje subvence výroby těchto vozidel. Tento plán podpořil i prezident George Bush, který se vyjádřil, že do šesti let musí být vozy spalující toto palivo konkurenceschopné, aby USA do roku 2025 mohly razantně (až o 75%) snížit svou závislost na ropě ze Středního východu.
Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích