O projednávání vlivu továrny Hyundai na ekologii byl malý zájem
FRÝDEK-MÍSTEK - Malý zájem měli včera lidé o veřejné projednávání takzvané studie EIA, která hodnotí vliv stavby automobilky Hyundai na životní prostředí. Projednávání se ve frýdecko-místeckém Národním domě zúčastnilo jen asi 50 lidí, část z nich tvořili novináři a zástupci organizací, které se musí ke studii vyjadřovat. Zpracovatelé studie i další odborníci přesto odpovídali na desítky dotazů ekologů a několika občanů z regionu několik hodin.
"Čekal jsem mnohem větší zájem veřejnosti. Je vidět, že občané automobilce a budování zóny pro Hyundai fandí," řekl náměstek moravskoslezského hejtmana Pavel Drobil.
Zástupci většiny dotčených obcí a dalších organizací neměli ke zpracované studii zásadní připomínky. Krajský úřad a odbor životního prostředí frýdecko-místecké radnice si ještě k předložení připomínek ponechaly zákonnou lhůtu.
Nejvíce připomínek měli zástupci brněnského Ekologického právního servisu (EPS), který stavbu továrny kritizuje. "Pozoruhodné je, že v květnu ještě nebude žádné stavební povolení a už má proběhnout slavnostní výkop a zahájení stavby," řekli například lidé z EPS. Podle nich nejde o životní prostředí, protože o investici již bylo politicky dávno rozhodnuto.
Další připomínky lidí i ekologů se týkaly například možného zhoršení kvality vody v místě stavby, ohrožení šelem a dalších zvířat v Beskydech zvýšeným hlukem z továrny nebo osvětlením závodu. Přítomní odborníci ujistili, že na tyto okolnosti studie pamatuje.
Připomínky vznesené na dnešním jednání ministerstvo životního prostředí vyhodnotí a vydá závěrečné stanovisko, které bude sloužit jako závazný dokument například při vydávání stavebního povolení.
Přípravné práce na stavbě továrny by měly začít v polovině roku, se zahájením provozu se počítá v roce 2008. Podle ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana půjde o největší investici v novodobých dějinách Česka, hrubý domácí produkt by díky ní mohl vzrůst o 1,5 procenta, po zahájení plného provozu až o 2,5 procenta.
Hyundai získá od Česka přímé dotace přes čtyři miliardy a více než miliardu na daňových úlevách. Česko zároveň korejské společnosti slíbilo dobudování kvalitního dopravního spojení na Slovensko k žilinskému závodu automobilky Kia. To by pomohlo i zastaralé a přetížené silniční infrastruktuře v Moravskoslezském kraji.