zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Nebyla to láska na první pohled.

19.04.2006
Obecné
Nebyla to láska na první pohled.
Nebyla to rozhodně láska na první pohled. Dokonce mi byla trošičku protivná. Ale znáte to, nakonec zjistíte, že má své nepřehlédnutelné výhody a že je skvělou partnerkou do nepohody. Pokud se domníváte, že píši o ženách, musím vás zklamat, od toho jsou jiné časopisy. Mám na mysli železniční dopravu a můj současný pohled na ni z hlediska logistiky.

Česká republika se rozvojem průmyslové výroby začíná dusit, o tom není pochyb. Dopravní infrastruktura není připravena na takovou zátěž. Doprava v České republice každým rokem roste o 15 % a je nasnadě, že současný stav je neudržitelný. Aby problémů nebylo málo, vše komplikuje mýtné, nestabilní cena ropy a ropná závislost. I na ostatní země pomalu doléhá daň za rychlý růst konzumní společnosti. Je vidět, že všichni řešíme podobné problémy a je pravděpodobné, že současné návyky spotřebitelů těžko změníme.

Není proto potřeba zdůrazňovat, že železnice je ve světle výše uvedených problémů dobrou alternativou. Nejde o vzdálenou budoucnost, je to řešení, které již funguje. Jde o ekologicky šetrnou dopravu, která není tolik závislá na výkyvech ceny ropy, je levnější a hlavně - jede si po svém, myšleno koleje. Zkušenost naší mateřské společnosti, Deutsche Bahn, hovoří jasně.

Z velkého kolosu, jako jsou státní dráhy, lze vytvořit velmi úspěšný a výdělečný podnik. DB investuje miliardy eur do nákupu nových lokomotiv, vagónů, infrastruktury, ale i do akvizic dalších firem, přesto je v zisku. A tajemství, které DB přináší zisky? Jasná dlouhodobá strategie, důraz na efektivitu nákladů a zákaznickou orientaci.

V České republice může být situace podobná. I u nás může být železnice zanedlouho jedním z nejvýznamnější partnerů logistiky. Schenker je na to připraven. Uvedli jsme nové produkty, jako jsou ucelené vlaky, uzpůsobené k rychlé nakládce a vykládce zboží, máme k dispozici specializované přepravní jednotky, které dovolují přepravu citlivého zboží, jako jsou například bílá technika nebo nábytek.

Limitem rozvoje logistiky v ČR prostřednictvím železnice je v současné době zastaralá infrastruktura železniční sítě. Spojení mezi některými železničními uzly funguje uspokojivě, naopak některá spojení jsou velmi zdlouhavá. Železnice také asi nikdy nenahradí dopravu a spedici na krátké vzdálenosti. Tam vždy vyhraje automobilová doprava. Jde tedy o to, spojit silnici se železnicí. Dalším limitem je již zmíněna efektivita. Předpisy Českých drah občas neladí se základními logistickými principy. Celá situace v Českých drahách je samozřejmě mnohem lepší, než před několika lety. Je ale více než zřetelné, že otevření Českých drah trhu, a tím pádem zefektivnění jejich chodu, není pro vládu bohužel na pořadu dne. Pokud se ale vláda raduje ze silného růstu průmyslové výroby, měla by se také starat o problémy, které s sebou tento růst přináší.

V roce 1873 poslal Gottfried Schenker, zakladatel Schenkeru, po železnici první hromadnou zásilku z Paříže do Vídně. Od té doby civilizace na železnici trošku zanevřela a dnes vidíme, že neprávem. Pro mne z toho vyplývá, že při řešení problémů budoucích má smysl se občas podívat i do vzdálené minulosti. Železnice totiž možná nevypadá na první pohled atraktivně, ale pro logistiku je to perspektivní partner, navíc šetrný k životnímu prostředí.

AUTOR: Ing. Tomáš Holomoucký MBA
ředitel Schenker spol. s r. o.
Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
14
8. 2017
14-18.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Bílé Karpaty (hranice ČR/SR tábor Polana - Vrbovce/Javorník)
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí