zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Systém městského mýta

19.04.2006
Obecné
Systém městského mýta
Společnost IBM dodala systém městského mýta ve Stockholmu. Byl zprovozněn podle předpokladu letos v lednu a do konce července bude ve zkušebním provozu. Poté obyvatelé švédské metropole na základě vlastní zkušenosti v referendu určí, zda si tento systém přejí zachovat, či nikoli. Už první měsíc provozu městského mýta však předčil očekávání: dopravní zatížení centra kleslo o 25 %.

V posledních letech se většina významných měst po celém světě potýká s problémem automobilové dopravy, kdy neustálý nárůst poptávky způsobuje především v městských aglomeracích zpomalování silničního provozu, ekologické škody, vyšší nehodovost a přetížení dopravních komunikací. Kongesce mají negativní dopad na produktivitu, kvůli nim se prodlužuje nejen doba jízdy, ale zvyšuje se také ekologická zátěž a škody na majetku. Města tak stojí před nalezením dopravního řešení, které by bylo v souladu s trvale udržitelným rozvojem. Jeden z vhodných nástrojů představuje i mýtné, jež lze kombinovat s dalšími opatřeními jako je např. zvyšování kvality MHD či výstavba městských okruhů.

IBM systém městského mýta pro Stockholm navrhla, vybudovala a současně ho i provozuje. Projekt pokrývá oblast 24 km2 centrální části města. Je největší realizací mikrovlnné technologie v městském prostředí v Evropě. Technologie byla vybrána s ohledem na požadavek města - možnosti uplatnění různých sazeb mýtného během dne. Mýtné je vybíráno pouze v pracovní dny v době od 6:30 do 18:30 hod. Jde o kordónový systém s 18 mýtnými body okolo zpoplatňovaného území (v podstatě se jedná o vjezdy do zpoplatněné oblasti a výjezdy z ní). Provoz systému elektronického výběru mýtného je ode dne spuštění bez-problémový, denně je identifikováno zhruba 350 tis. průjezdů vozidel, prozatím bylo distribuováno přibližně 400 tis. vozidlových jednotek, tzv. OBU (on-board unit).

Zavedení městského mýtného ve Stockholmu má za cíl zejména

- snížení silničního provozu na nejzatíženějších komunikacích o 10 až 15 % v dopravních špičkách,

- zlepšení dostupnosti centra pro autobusy a vozidla a

- zlepšení životního prostředí.

Po prvním měsíci provozování systému se ukázalo, že

- dopravní zatížení v profilu mýtných bodů kleslo o 100 tis. vozidel za den, tj. o 25 %,

- počet přepravených osob vlakem a veřejnou dopravou se zvýšil o 40 tis. za den,

- dopravní zatížení se během dopravních špiček výrazně snížilo a

- není patrný žádný přesun automobilové dopravy na jiné komunikace.

Systém městského mýtného ve Stockholmu se zařadil mezi úspěšné projekty elektronického výběru mýtného, na nichž se podílela společnost IBM (např. vybudování centrálního systému městského mýtného v Singapuru, návrh projektu městského mýtného v Edinburghu, poradenství v oblasti návrhu projektu městského mýtného v Londýně a v počáteční fázi realizace systému atd.). Společnost IBM tak dokázala svou připravenost a schopnost nabídnout kvalitní a osvědčené řešení městského mýtného (elektronického výběru mýtného) i pro další světová města.
Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí