Směrnice o euromýtném
Ministři dopravy EU definitivně schválili novou směrnici o výběru mýtného, které
bude možné vybírat nejen při použití dálnic jako dosud, ale i silniční sítě
sloužící tranzitní dopravě. Sladění pravidel pro výběr poplatků však neznamená,
že by se všude v EU platilo stejně. Členské státy budou mít dva roky na
převedení pravidel do svého práva. Český ministr dopravy Milan Šimonovský
nepředpokládá, že by direktiva znamenala větší změny v ČR, kromě toho, že
případně umožní zpoplatnit celou silniční síť.
Ministři dopravy EU definitivně schválili novou směrnici o výběru mýtného, které bude možné vybírat nejen při použití dálnic jako dosud, ale i silniční sítě sloužící tranzitní dopravě. Sladění pravidel pro výběr poplatků však neznamená, že by se všude v EU platilo stejně. Členské státy budou mít dva roky na převedení pravidel do svého práva. Český ministr dopravy Milan Šimonovský nepředpokládá, že by direktiva znamenala větší změny v ČR, kromě toho, že případně umožní zpoplatnit celou silniční síť.
Nová pravidla umožní odlišit sazby podle emisí kamionů či podle denní doby, tedy dopravních špiček. V citlivých oblastech bude možné sazbu zvýšit až o čtvrtinu, ale dodatečný výnos se bude muset investovat do výstavby železnic. Jedním ze zamýšlených cílů je totiž povzbudit přesun nákladů na koleje, omezit silniční zácpy a více šetřit životní prostředí. Směrnice je kompromisem po sporech mezi státy na okraji EU, usilujícími o co nejnižší poplatky pro přepravce, a zeměmi ve středu unie, trpícími nárůstem tranzitní dopravy. Pravidla začnou platit po zveřejnění v úředním věstníku.
"Náš zákon (o elektronickém mýtném) je už kompatibilní s touto směrnicí," řekl ministr Šimonovský s tím, že se směrnice uplatnila již při zadání podmínek v tendru na dodavatele systému. "Předpokládáme, že systém se spustí od 1. ledna 2007," dodal. Výběr mýtného by podle něj mohl stoupnout osmi- až desetinásobně oproti současnému stavu. "V současné době očekáváme od mýta za kategorii kamionů těžších 12 t výnos 10 až 14 mld. Kč. Pokud bychom je zavedli ve stejném rozsahu i na kategorii od 3,5 t, pak 24 až 25 mld. Kč," řekl. To by ale vyžadovalo novelu zákona. Na Slovensku elektronické mýtné zatím dospělo jen ke schválení předlohy ve vládě.
Nová pravidla umožní odlišit sazby podle emisí kamionů či podle denní doby, tedy dopravních špiček. V citlivých oblastech bude možné sazbu zvýšit až o čtvrtinu, ale dodatečný výnos se bude muset investovat do výstavby železnic. Jedním ze zamýšlených cílů je totiž povzbudit přesun nákladů na koleje, omezit silniční zácpy a více šetřit životní prostředí. Směrnice je kompromisem po sporech mezi státy na okraji EU, usilujícími o co nejnižší poplatky pro přepravce, a zeměmi ve středu unie, trpícími nárůstem tranzitní dopravy. Pravidla začnou platit po zveřejnění v úředním věstníku.
"Náš zákon (o elektronickém mýtném) je už kompatibilní s touto směrnicí," řekl ministr Šimonovský s tím, že se směrnice uplatnila již při zadání podmínek v tendru na dodavatele systému. "Předpokládáme, že systém se spustí od 1. ledna 2007," dodal. Výběr mýtného by podle něj mohl stoupnout osmi- až desetinásobně oproti současnému stavu. "V současné době očekáváme od mýta za kategorii kamionů těžších 12 t výnos 10 až 14 mld. Kč. Pokud bychom je zavedli ve stejném rozsahu i na kategorii od 3,5 t, pak 24 až 25 mld. Kč," řekl. To by ale vyžadovalo novelu zákona. Na Slovensku elektronické mýtné zatím dospělo jen ke schválení předlohy ve vládě.
Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích