Čtvrtek, 18. dubna 2024

Recyklujeme, expandujeme...

Recyklujeme, expandujeme...
Není rozhodující, jestli je Holcim číslo jedna; důležité je, zda je respektovanou firmou a dosahuje-li zisku, říká Markus Akermann, CEO Holcim Ltd.

Myslíte, že se podaří vymyslet něco, co v budoucnosti nahradí cement?

Nevidím žádnou komplexní náhradu, ale k určitému vývoji dochází. Cement se průběžně modifikuje pomocí různých přídavků. Může to být vysoce kvalitní škvára, struska, popílek z tepelných elektráren a podobně. Jeho složení vždy závisí na tom, k čemu bude výsledný produkt použit. Je jiné, když stavíte levné domy, a jiné pro dálnice nebo vysoce namáhané náročné stavby. Tato tendence se projevuje čím dál víc.

V některých zemích už také existuje legislativa, která předepisuje firmám využívat při výrobě stavebních materiálů povinně recyklované materiály, například ze starých staveb. To je například ve Velké Británii, kde se recykluje materiál na stavbu silnic. Holcim je do toho také zapojen. Dají se dělat nejrůznější věci, pokud to má ekonomický smysl.

Takže váš firemní výzkum se věnuje hlavně optimálnímu složení cementu?

Průběžně inovujeme produkty, ale děláme i celou řadu jiných výzkumů, například týkajících se zlepšování procesů a snižování spotřeby energie a alternativních paliv. V našem podniku v Rohožníku na Slovensku jsme instalovali tzv. Hot disc, který umožňuje energeticky zhodnocovat alternativní paliva, čímž snižuje spotřebu fosilních paliv využívaných na pohon cementářské pece.

Holcim využívá k výrobě přírodní zdroje, jinými slovy těží vápenec a štěrk. Míváte nějaké problémy s ekology?

Vždycky s nimi musíte diskutovat a vysvětlovat jim, na čem pracujete. Otevřený dialog s nejrůznějšími NGO je základem spolupráce především na lokální úrovni, ale vedeme dialog i globálně. Holcim byl podle Dow Jones Sustainability Index 2006 označen za "lídra v odvětví". Toto ohodnocení vyjadřuje, že se firma maximálně snaží o zajištění trvale udržitelného rozvoje, a to zejména v kategorii týkající se ochrany klimatu, především z hlediska emisí CO2.

Pro nás je udržitelný rozvoj absolutním klíčem. Takovou strategii jsme přijali před několika lety, a proto také vznikla idea založit nadaci Holcim (Holcim Foundation for Sustainable Construction, založena 2003 - pozn. red.).

Jaký je vztah mezi nadací a společností Holcim?

Nadace je na Holcimu kompletně nezávislá, naše firma ji ale podporuje. Cílem Holcim Foundation je podporovat inovační přístup k trvale udržitelnému rozvoji ve stavebnictví, a to zejména prostřednictvím mezinárodních soutěží, jako byla například Holcim Awards 2006. V nich jde více o architekturu a stavební trh. Společnost Holcim ale nemá žádný vliv na udělování cen. Přestože vyrábíme cement a betonové směsi, může se klidně stát, že vítězem se stane někdo, kdo připraví dobrý projekt ze dřeva, oceli nebo skla. A evropské kolo soutěže, jehož výsledky se vyhlašovaly loni, toho také bylo důkazem. Vyhrál projekt přestavby parkoviště v Seville, který je převážně ze dřeva.

Společnost má pobočky v desítkách zemí. Zdá se, že Evropa už vás tolik netáhne, zato výrazně rozšiřujete aktivity v Asii. Je to tak?

Ne tak docela, i když v Česku máme jen jednu cementárnu (Prachovice - pozn. red.), kterou jsme koupili v 90. letech na začátku privatizace. Podobně to bylo s Rohožníkem na Slovensku. S aktivitami v Česku i na Slovensku jsme mimořádně spokojeni. Vzhledem k tomu, že v těchto dvou zemích stále máme dost kapacity, která ještě není zcela využívána, nemáme zatím žádné plány kupovat něco dalšího. Ale děláme jiné investice - například do betonáren, štěrkoven nebo pískoven.

Další podniky máme v Rumunsku, Maďarsku, Srbsku, Chorvatsku. Většinu závodů ve východní a střední Evropě jsme modernizovali - když jsme je kupovali, nebyly zrovna v dobré kondici. Kompletně jsme renovovali také Rohožník, kde je teď nejmodernější technologie na alternativní paliva. Hodně jsme investovali v Novém Popovaci v Srbsku a modernizovali jsme závod v Chorvatsku. Máme investice i v Rusku, tam chceme dál expandovat.

V Maďarsku máme jednu cementárnu se starou technologií, kterou chceme nahradit něčím novým. Teď diskutujeme s vládou a místní komunitou o možnosti vystavět novou cementárnu blízko Budapešti. Ještě nepadlo definitivní rozhodnutí.

Takže vidíte, že jsme i ve východní Evropě aktivní. Naším prioritním zájmem je instalovat všude technologie odpovídající požadavkům ochrany životního prostředí a zároveň ekonomicky efektivní.

Pronikli jste také do Číny. Jak tam vypadá trh s cementem?

V Číně jsou dva typy cementárenských kapacit. Jedny jsou velmi moderní a vyrábějí produkty odpovídající evropským standardům; dá se říci, že jsou na stejné úrovni jako naše výrobky a můžete je bez obav použít na betonové konstrukce. Tyto moderní podniky - a nemusí to nutně být zahraniční firmy - představují asi 40 % celkové kapacity v Číně. Šedesát procent kapacity ale představují velmi staré, neefektivní, většinou malé továrničky. Byly vybudovány ještě v době Mao Ce-tunga, který prosazoval, aby každá komunita měla vedle vlastní ocelárny také svou vlastní malou cementárnu.

(Podle posledních informací ze zahraničního tisku chce Čína snížit počet výrobců cementu v zemi o třetinu a zvýšit do roku 2010 průměrnou kapacitu každé z továren na dvojnásobek; jde o vládní rozhodnutí, které je součástí snahy o konsolidaci rychle rostoucího segmentu průmyslu - pozn. red.)

V Číně už je řada zahraničních cementářských společností, ale pokud jde o velikost, čínské vedou. Holcim má v Číně menšinový podíl v podniku Huxin Cement. Jde o moderní cementárnu s kapacitou okolo 22 mil. tun ročně, která má velmi zajímavé rozvojové plány do budoucna: chce postavit asi 14 mil. tun další kapacity. Proto se také rozhodli zvýšit akciový kapitál, budou upsány nové akcie a na tom se bude plně podílet Holcim. Tím zvýšíme náš podíl z 27 % na více než 50 %. Nyní je proces ve fázi posuzování čínskou vládou. Počítáme s tím, že bude definitivně rozhodnuto ve druhé polovině roku.

Pak se možná dostaneme mezi zahraničními konkurenty v Číně na první místo. Pro nás ale není tak zajímavé, zda jsme na trhu jednička, za rozhodující považujeme, zda jsme dostatečně známá a respektovaná společnost a jakého dosahujeme zisku.

Jaký je dnes z vašeho hlediska nejziskovější trh?

Spojené státy americké. Je tam velmi silná poptávka a ceny jsou vysoké. My jsme v USA hodně investovali, zefektivnili procesy, zredukovali náklady a dosahujeme dobrých marží.

Slušné zisky ale přináší i Latinská Amerika a některé země jižní Evropy, zejména Španělsko, Itálie, Rumunsko.

AUTOR: LIBUŠE BAUTZOVÁ

Markus Akermann (59) je švýcarské národnosti. Vystudoval University of Gallen, dále studoval ekonomiku a sociální vědy na University of Sheffield. Ve společnosti Holcim je na různých pozicích od roku 1978. Výkonným ředitelem firmy je od roku 2002.
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů