zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Tunely Dobrovského v Brně čekají soudní žaloby

25.05.2006
EIA
Tunely Dobrovského v Brně čekají soudní žaloby

Se stavebním povolením nesouhlasí občanská sdružení i majitelé přilehlých domů

Opravdové zahájení ražby tunelů Dobrovského v Brně čeká nejen asi roční zpoždění, ale i žaloby proti stavebnímu povolení, které minulý týden nabylo právní moci. Chystají se je z procesních i věcných důvodů podat Děti Země a Občanské sdružení VMO Brno a také řada majitelů domů v blízkosti tunelů, kteří se obávají jejich devastace. Jelikož Ředitelství silnic a dálnic ČR musí před zahájením ražby tunelů splnit řadu náročných podmínek, lze očekávat ještě další komplikace.

„Bohužel se naplnily naše avizované obavy, že Ministerstvo dopravy pod vedením Milana Šimonovského, který v Jihomoravském kraji kandiduje za poslance, potvrdí toto stavební povolení ještě před volbami, přestože trpí řadou nezákonností,“ tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země.

Například nebylo před jeho vydáním definitivně rozhodnuto o architektonickém řešení dvou výduchových komínů výšky dvaceti pěti metrů, některým lidem u výjezdů z tunelů hrozí v jejich bytech nadměrný hluk, jiní mají zase strach z toho, že jejich domy budou devastovány vibracemi a poklesy.

„Nelíbí se nám, že ministerstvo podceňuje v některých bytech zvýšení hlukové zátěže, přitom by šlo toto riziko snížit aspoň výměnou dalších asi čtyři sta oken za kvalitnější protihluková,“ domnívá se Karel Štěpaník z Občanského sdružení VMO Brno.

„Je také směšné, že politici ihned po nabytí pravomocnosti stavebního povolení klepou základní kámen tunelů, když k samotné jejich ražbě dojde nejdříve za rok, možná i později,“ myslí si Patrik.

Navíc ze dvou odborných posudků vyplývá, že při ražbě tunelů dojde k vážnému poškození řady nemovitostí a tím k narušení pokojného stavu bydlení. Jejich majitelé proto samozřejmě nedali k těmto poškozením souhlas, takže stavební povolení nemělo být v tomto znění vůbec vydáno.

Původní stavební povolení krajského úřadu mělo 35 podmínek. Avšak bylo tak nekvalitní, že Ministerstvo dopravy, namísto jeho zrušení, muselo jednu podmínku vypustit, tři změnit a doplnit dalších 21 podmínek.

Tunely Dobrovského mají délku 1,25 km a jejich výstavba měla být podle vyjádření ŘSD ČR z léta 2005 zahájena na letos na jaře. Nyní je zřejmé, že k tomu dojde spíše až o rok později. Hotovy mají být do konce roku 2013. Náklady jsou odhadnuty na 8 miliard korun.

Časový průběh dvouletého stavebního řízení na tunely Dobrovského:
1) 07. 06. 2004 = podání žádosti o stavební povolení ŘSD ČR a Statutárním městem Brno
2) 28. 02. 2005 = vydání stavebního povolení odborem dopravy Krajského úřadu Jihomoravského kraje
3) duben 2005 = podání odvolání více než dvaceti osob, dvou sdružení a Státního zdravotního ústavu
4) 02. 05. 2006 = vydání změněného stavebního povolení Ministerstvem dopravy

Další informace:
Občanské sdružení VMO Brno: Ing. Karel Štěpaník – tel. domů 549 249 641, stepanik4@seznam.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí