zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Nejlepší alternativa do města

06.06.2006
Obecné
Nejlepší alternativa do města
Výfukové plyny a zplodiny dieselových motorů jsou jedním z nejčastěji diskutovaných témat v oblasti městské dopravy. Scania dlouhodobě prosazuje řešení, které by mohlo být východiskem z problémů městské autobusové dopravy - bioetanol.

Letos v březnu proběhla v Londýně konference Bioetanol a cesta k udržitelné dopravě. "Pro těžká užitková vozidla v městském provozu je ethanol vynikajícím obnovitelným palivem, které přináší pozoruhodné ekologické výhody," řekl na konferenci Urban Johansson, viceprezident společnosti Scania. Vývoj autobusů s pohonem na etanol zahájila Scania v polovině 80. let ve Stockholmu. "Za patnáct let používání etanolových autobusů dosáhla stockholmská veřejná doprava impozantních ekologických výsledků," prohlásil Johansson. V současné době je Scania jediným výrobcem, který autobusy s motory upravenými na spalování etanolu nabízí.

Odborníci zastávají názor, že pokud zůstane u zavedených technologií, bude přechod na alternativní paliva hladký a nákladově rentabilní. V pojetí Scania to znamená využití dieselového motoru, který efektivně využívá vznětového principu, a spaluje čistý etanol s 5 % přísady pro podporu vznícení. "Vzrůstající zájem o etanol vede k rapidnímu nárůstu výrobní a distribuční infrastruktury po celém světě, což dláždí cestu novým ekologicky orientovaným systémům městské dopravy," upozornil Johansson. Scania doposud dodala zhruba 600 těchto autobusů. V současné době vyvíjí třetí generaci motoru spalujícího etanol s plánovaným uvedením na trh v roce 2007.

Bez jakýchkoli úprav je v dieselových motorech možné používat řepkový metyl ester (RME). Hlavní překážkou patrně budou nedostatečné pěstitelské kapacity. Významnou alternativou je i synteticky vyráběná nafta, zvláště pokud se bude vyrábět z obnovitelného zdroje, např. z bioodpadů. Lze ji ve zvyšující se míře míchat se standardní naftou. Syntetická nafta je z celkového pohledu velmi dobrý palivem. Autobusy Scania na plynový pohon mohou spalovat stlačený zemní plyn stejně jako bioplyn. Přes vysokou hmotnost nádrží je provoz hladký a tichý, což představuje další ekologickou výhodu. Od začátku 90. let dodala Scania zhruba 1000 plynem poháněných vozidel.

Scania pracuje současně také na vývoji velmi slibného robustního hybridního pohonu. Použití běžného autobusového motoru přináší v tomto případě velkou pružnost při volbě paliva - může být upraven pro provoz na naftu, etanol, RME, nebo plyn. Motor je propojen s generátorem dodávajícím energii elektrickému motoru, který při brzdění funguje také jako generátor. Elektrická energie se ukládá v průmyslových ultrakondenzátorech s vysokou hustotou energie a vyšší účinností než běžné akumulátory. Potenciální úspory paliva hybridní koncepce Scania dosahují 25 % a více a úměrně tomu se předpokládá i snížení emisí. První prototyp je již ve stadiu výroby, na trh by se tato technologie mohla dostat za pět let.
Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
12
9. 2017
12-14.9.2017 - Veletrh, výstava
Birmingham
22
9. 2017
22-24.9.2017 - Seminář, školení
Ekodomov, V Podbabě 29B, Praha 6
26
9. 2017
26-28.9.2017 - Konference
Duisburg
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí