zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Jaká budou auta budoucnosti?

07.06.2006
Obecné
Jaká budou auta budoucnosti?
Automobilky i designérská studia intenzivně pracují na řešení "vozidla budoucnosti". K obvyklým charakteristickým prvkům těchto konceptů patří netradiční vzhled, a úsporný ekologický pohon.

Vědci z prestižního bostonského Massachusettského technologického institutu (MIT) vyvinuli koncept "inteligentního" auta do města. Tým inženýrů a architektů vedený Williamem Mitchellem ho pojal jako elektrický, dvoumístný, lehce "uskladnitelný" vůz - a co je podstatné pro celkový koncept dopravního systému budoucnosti - veřejně sdílený jako vozíky v supermarketu. Vozy by byly k dispozici na parkovištích rozmístěných na strategických místech po městě (např. u stanic metra a autobusů nebo na letišti), a po použití by se ponechalo na jiném místě. Jak uvedl při prezentaci vozidla člen vědeckého týmu Ryan Chin, auto by mělo fungovat v souladu se systémem městské hromadné dopravy a v podstatě se na něj nalepit jako "parazit".

MOTOR V KAŽDÉM KOLE

Pozoruhodný je i pohonný systém auta, které není vybaveno motorem v klasickém slova smyslu, ale systémem koleček otočných o 360 stupňů s elektrickým motorem uvnitř - každé kolo má tak svůj vlastní motor. To dává vozítku unikátní manévrovací schopnosti - může se pohybovat např. do stran jako krab, což má mj. za cíl usnadnit parkování. Ovládání futuristického projektu předpokládají jeho tvůrci pomocí tenkých programovatelných displejů, kterými bude pokryt vnitřek vozu, a které bude možné individuálně přizpůsobovat (např. zvýšit kontrast, či zvětšit rozměry ovládacích prvků apod.). Bezpečnost posádky by měla místo pásů a airbagů zajistit "citlivá" sedadla schopná okamžitě zaznamenat náraz a ve zlomku sekundy upravit svůj tvar a pevnost tak, aby ochránila člověka, který na nich sedí.

Koncept nového vozu, na jehož designu se podílel i proslulý architekt Frank Gehry, výzkumníci předají společnosti General Motors, která by měla vyrobit prototyp vozidla.

CHYTRÝ KONCEPT BMW

Automobilka BMW představila loni na kongresu o ekologických vozidlech model nazvaný CLEVER (Compact Low Emission VEhicle for URban Transport), který by měl být městským vozítkem na zemní plyn s ultra nízkými emisemi. Tříkolové vozidlo kombinuje prvky a vlastnosti automobilu i motocyklu. Přední část se do zatáček naklápí jako motocykl, zadní však zůstává stabilní. Naklápění vypočítává palubní počítač ze senzorů rychlosti, natočení volantu, odstředivých sil a polohy pedálů plynu a brzdy, příslušné operace se provádějí se hydraulicky s elektromagnetickou kontrolou v rozsahu až 45° na každou stranu.

Ekologický motor o objemu 230 cm3, na němž pracoval Institut Francais de Pétrole (IFP), využívá zemní plyn skladovaný ve dvou vyjímatelných tlakových nádobách. Jeho zásoba umožňuje vozidlu dojezd zhruba 150 km. Maximální rychlost stroje je 80 km/h, a spotřeba se pohybuje kolem 2,5 l na 100 km s emisemi 59,5 g/km oxidu dusičitého.

PIVO A MOOVE - ŠIKOVNÁ VAJÍČKA NA KOLECH

Další futuristickou koncepcí, zaměřenou však na ryze praktické fungování v přehuštěném městském provozu, je vozítko nazvané Pivo, podle jeho hlavní charakteristiky z anglického pivot, tj. otáčení se. Studii představila loni japonská automobilka Nissan. Vůz dlouhý 2,7 m je vybaven vejčitou kabinou, která se může otáčet dokola o 36 stupňů (čímž pro řidiče prakticky odpadá nutnost použití klasické zpátečky), přičemž systém zrcátek a kamer prakticky eliminuje tzv. mrtvé úhly. Viditelnost je výrazně zlepšena pomocí systému Nissan's Around View technology. Kamery umístěné na vnějších A-sloupcích přibližují obraz okolí na obrazovky namontované uvnitř vozu, a na palubním monitoru je vytvářen panoramatický obraz, řidičův výhled se nemění, ani když je kabina otočena o 180 stupňů. Řidič si také může pomocí inovativního systému zpracování obrazu nechat syntetizovat pohledy z kamer vepředu a po stranách vozidla do jediného pohledu "z ptačí perspektivy"

Vestavěná infračervené ovládání umožňuje řidiči pracovat s navigačním a audiosystémem, a volit z nabídkového menu, aniž by musel spustit zrak z kontrolek, ve vozidle je použit nový typ rozhraní člověk-stroj (human-machine interface - HMI)

Podobně se kulovitým designem, který poskytuje maximum prostoru, ale přitom zabírá méně místa nechali inspirovat i účastníci designérské soutěže firmy Peugeot při vývoji svého konceptu Moove - charakterizuje ho snadné parkování a pro řidiče a posádku velkorysý výhled, stejně jako možnost pohodlného nástupu i opuštění vozidla.
Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
14
8. 2017
14-18.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí