zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Palivové články: nadějný test autobusů

16.06.2006
Obecné
Palivové články: nadějný test autobusů
Konference „Silniční doprava a životní prostředí“ přinesla informace o výsledcích projektu společnosti Mercedes-Benz, který v provozu dvanácti měst ověřoval vlastnosti autobusů poháněných palivovými články.  

Projekt CUTE byl v posledních dvou letech realizován ve dvanácti městech, vedle evropských také v čínském Pekingu a australském Perthu. 36 autobusů přestavěných na pohon palivovými články v rámci projektu najezdilo 1 300 000 kilometrů a výrobce Mercedes-Benz byl s výsledkem spokojen. „Potvrdilo se, že ve srovnání s naftovým motorem mají tyto autobusy vyšší nároky na údržbu. Palivové články ale vydržely mnohem déle, než jsme čekali a v současnosti jsou v provozu již 2 nebo 2 a půl roku. Ve srovnání s 15 až 20 lety dieselových motorů je to málo, ale na prodloužení životnosti budeme dále pracovat. Chceme ji zvýšit na 8 až 10 let,“ uvedl ve své brněnské přednášce výkonný ředitel Mercedes-Benz Buses Wolfgang Presinger. Dalším důležitým úkolem je snížení výrobních nákladů, které jsou zatím vyšší než například u trolejbusů, i když toto snižování bude mít své hranice. „Alternativní pohony budou vždycky stát víc než běžné naftové motory. Státy, které je chtějí, za to musí zaplatit,“ zdůraznil Presinger.

Ve srovnání s CNG a vodíkem je výhodou palivových článků prakticky nulová hlučnost a emise (z autobusů vychází jen čistá pára), ale problémem zůstává právě vysoká cenová náročnost. „Jsme přesvědčení, že je to ta správná technologie, která má budoucnost. Snažíme se vyvíjet také osobní vozy, které jsme už dodali do Kalifornie a Austrálie. Sedm z deseti evropských měst, ve kterých jsme testovali autobus, prodloužilo smlouvu na třetí rok. Ale potřebujeme ještě přibližně 10 let, než rozjedeme sériovou výrobu,“ konstatoval Presinger. Malosériové autobusy s palivovými články by Mercedes-Benz mohl za slušnou cenu nabídnout již v roce 2010 nebo 2012, prototyp chtějí představit již příští rok. Nevýhodu vysoké pořizovací ceny by do budoucna podle Presingera mohla eliminovat také rostoucí cena nafty. „Už při dnešní ceně nafty 1 EUR za litr se náklady na desetiletý provoz standardního autobusu, který ujede 60 000 kilometrů ročně se spotřebou 40 litrů na 100 kilometrů, rovnají pořizovacím nákladům,“ spočítal.

Celodenní konference „Silniční doprava a životní prostředí“ probíhala ve dvou sekcích, další příspěvky se zabývaly pohony na bionaftu, bioetanol, zemní plyn, vodík, elektřinu i hybridní zdroje. V teoretické sekci byl prezentován stav vývoje a použití alternativních paliv pro motorová vozidla, možnosti použití jednotného paliva pro vojenská vozidla, vodíková energetika, možnosti rozvoje alternativních paliv v ČR, pohled petrolejářského průmyslu na využití v dopravě v ČR, stav rozvoje vozidel s elektrickým a hybridním pohonem, prognózy využití bioetanolu v ČR nebo trendy a tlak na inovace pohonů motorových vozidel ve střední Evropě. V praktické části nechyběly prezentace vozidel na alternativní pohony, mj. se zúčastnily firmy Irisbus, Ekobus, Ford, DI-ELCOM, ADW Bio, Citroën, Tedom a ČAS Service.

První konference na toto téma v České republice se uskutečnila z iniciativy společnosti Veletrhy Brno a její pořádání by se mělo na automobilových veletrzích stát tradicí.

 

Tiskové středisko BVV

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí