Konference „Silniční doprava a životní prostředí“ přinesla informace o výsledcích projektu společnosti Mercedes-Benz, který v provozu dvanácti měst ověřoval vlastnosti autobusů poháněných palivovými články.
Konference „Silniční doprava a životní prostředí“ přinesla informace o výsledcích projektu společnosti Mercedes-Benz, který v provozu dvanácti měst ověřoval vlastnosti autobusů poháněných palivovými články.
![]() Ve srovnání s CNG a vodíkem je výhodou palivových článků prakticky nulová hlučnost a emise (z autobusů vychází jen čistá pára), ale problémem zůstává právě vysoká cenová náročnost. „Jsme přesvědčení, že je to ta správná technologie, která má budoucnost. Snažíme se vyvíjet také osobní vozy, které jsme už dodali do Kalifornie a Austrálie. Sedm z deseti evropských měst, ve kterých jsme testovali autobus, prodloužilo smlouvu na třetí rok. Ale potřebujeme ještě přibližně 10 let, než rozjedeme sériovou výrobu,“ konstatoval Presinger. Malosériové autobusy s palivovými články by Mercedes-Benz mohl za slušnou cenu nabídnout již v roce 2010 nebo 2012, prototyp chtějí představit již příští rok. Nevýhodu vysoké pořizovací ceny by do budoucna podle Presingera mohla eliminovat také rostoucí cena nafty. „Už při dnešní ceně nafty 1 EUR za litr se náklady na desetiletý provoz standardního autobusu, který ujede 60 000 kilometrů ročně se spotřebou 40 litrů na 100 kilometrů, rovnají pořizovacím nákladům,“ spočítal. Celodenní konference „Silniční doprava a životní prostředí“ probíhala ve dvou sekcích, další příspěvky se zabývaly pohony na bionaftu, bioetanol, zemní plyn, vodík, elektřinu i hybridní zdroje. V teoretické sekci byl prezentován stav vývoje a použití alternativních paliv pro motorová vozidla, možnosti použití jednotného paliva pro vojenská vozidla, vodíková energetika, možnosti rozvoje alternativních paliv v ČR, pohled petrolejářského průmyslu na využití v dopravě v ČR, stav rozvoje vozidel s elektrickým a hybridním pohonem, prognózy využití bioetanolu v ČR nebo trendy a tlak na inovace pohonů motorových vozidel ve střední Evropě. V praktické části nechyběly prezentace vozidel na alternativní pohony, mj. se zúčastnily firmy Irisbus, Ekobus, Ford, DI-ELCOM, ADW Bio, Citroën, Tedom a ČAS Service. První konference na toto téma v České republice se uskutečnila z iniciativy společnosti Veletrhy Brno a její pořádání by se mělo na automobilových veletrzích stát tradicí. |