Možná to je strach z dopadů globálního oteplování, stoupající cena benzínu či
přesvědčení, že závislost USA na zahraniční ropě představuje bezpečnostní
rizika. Ale nejspíše to bude kombinace všech těchto důvodů, co vede Američany k
novému zájmu o ekologii.
Dnešní střední generace to už jednou zažila, v 60. a 70. letech. Hnutí hippies s
návratem k přírodě a pak ropná krize, kdy si Amerika poprvé vážně uvědomila, že
zdroje jsou omezené. Jenže s autem, domem a uprostřed běhu kariéry se ekologické
povědomí už neprosazuje tak lehce jako v mládí.
Ale jde to. Svědčí o tom, přinejmenším v městských aglomeracích na obou
pobřežích USA, zájem o hybridní automobily, které kombinují spalovací motory s
elektrickým pohonem. Stoupá také obliba ekologicky vypěstovaných potravin. A
rovněž výrazně sílí zájem o bydlení, které využívá alternativní zdroje energie.
"Je například zcela evidentní, že obyčejní lidé střední třídy si dnes více
uvědomují energetické problémy. Řada lidí, kteří by o sobě nikdy neřekli, že se
zajímají o životní prostředí, si uvědomují, že jejich automobily spalují mnohem
více benzínu, než je potřeba. Tohle povědomí je mnohem silnější, než bylo ještě
před dvěma roky," uvedl Bob Schildgen z nadace Sierra Club, jedné z
nejvýznamnějších organizací, které v USA propagují ochranu životního prostředí.
Tento zájem o ekologii, který je u střední generace spíše snahou šetřit přírodu
v rámci už více méně zaběhnutého životního stylu nežli chutí něco radikálně
změnit, už také dostal svůj název: light green neboli "nízkokaloričtí zelení".
"Jde o to, abyste v rámci svého způsobu života byli ekologicky efektivnější.
Nízkokaloričtí zelení nepřevracejí svůj život vzhůru nohama, jenom jej upraví,"
vysvětluje šéf Sierra Clubu Carl Pope.
Soudě podle četnosti novinových článků a obecně zájmu médií, staly se
alternativní zdroje energie a zájem o ekologii takřka módou. Neklamným
indikátorem, že skutečně dochází v posunu v uvažování aspoň části společnosti,
je ovšem reakce trhu. Stavební firmy nabízející energeticky úsporné bydlení
nebývale prosperují. Reklamní agentury vymýšlejí kampaně, jejichž základem je
sdělení, že ten či onen výrobek je ekologický, spoří energii.
Firma General Electric, výrobce elektrický spotřebičů do domácnosti, tak pro
svoji novou kampaň například přišla s novým slovem "Ecomagination", spojujícím v
sobě termíny ekologie s imaginací. Cílem je přesvědčit zákazníky, že ekologicky
ohleduplné spotřebiče už dnes nepředstavují snížení kvality ani průvan v
peněžence.
Automobilka General Motors se zase snaží prorazit s reklamním sloganem "Žijte
zeleně, zvolte žlutou". Odkazuje tím na novou technologii FlexFuel, jež
umožňuje, aby auta jezdila buď klasicky na benzín, nebo na směs E85, složenou z
menší části z benzínu a z 85 procent z etanolu. Vesměs vyráběného z kukuřice,
což vysvětluje žlutou barvu.
Mladým tohle všechno musí připadat jen jako falešná hra na ekologii. "Je
frustrující, jak nezodpovědná rozhodnutí udělala generace rodičů ohledně naší
budoucnosti," uvedla pro agenturu Reuters Billy Parishová, která po pěti
semestrech odešla z Yaleské univerzity, aby se věnovala organizaci ekologického
hnutí. Nikoli ovšem "nízkokalorického", ale takového, které by radikálně
"napravilo ekologickou spoušť po rodičích".
Možná to je strach z dopadů globálního oteplování, stoupající cena benzínu či přesvědčení, že závislost USA na zahraniční ropě představuje bezpečnostní rizika. Ale nejspíše to bude kombinace všech těchto důvodů, co vede Američany k novému zájmu o ekologii. Dnešní střední generace to už jednou zažila, v 60. a 70. letech. Hnutí hippies s návratem k přírodě a pak ropná krize, kdy si Amerika poprvé vážně uvědomila, že zdroje jsou omezené. Jenže s autem, domem a uprostřed běhu kariéry se ekologické povědomí už neprosazuje tak lehce jako v mládí. Ale jde to. Svědčí o tom, přinejmenším v městských aglomeracích na obou pobřežích USA, zájem o hybridní automobily, které kombinují spalovací motory s elektrickým pohonem. Stoupá také obliba ekologicky vypěstovaných potravin. A rovněž výrazně sílí zájem o bydlení, které využívá alternativní zdroje energie. "Je například zcela evidentní, že obyčejní lidé střední třídy si dnes více uvědomují energetické problémy. Řada lidí, kteří by o sobě nikdy neřekli, že se zajímají o životní prostředí, si uvědomují, že jejich automobily spalují mnohem více benzínu, než je potřeba. Tohle povědomí je mnohem silnější, než bylo ještě před dvěma roky," uvedl Bob Schildgen z nadace Sierra Club, jedné z nejvýznamnějších organizací, které v USA propagují ochranu životního prostředí. Tento zájem o ekologii, který je u střední generace spíše snahou šetřit přírodu v rámci už více méně zaběhnutého životního stylu nežli chutí něco radikálně změnit, už také dostal svůj název: light green neboli "nízkokaloričtí zelení". "Jde o to, abyste v rámci svého způsobu života byli ekologicky efektivnější. Nízkokaloričtí zelení nepřevracejí svůj život vzhůru nohama, jenom jej upraví," vysvětluje šéf Sierra Clubu Carl Pope. Soudě podle četnosti novinových článků a obecně zájmu médií, staly se alternativní zdroje energie a zájem o ekologii takřka módou. Neklamným indikátorem, že skutečně dochází v posunu v uvažování aspoň části společnosti, je ovšem reakce trhu. Stavební firmy nabízející energeticky úsporné bydlení nebývale prosperují. Reklamní agentury vymýšlejí kampaně, jejichž základem je sdělení, že ten či onen výrobek je ekologický, spoří energii. Firma General Electric, výrobce elektrický spotřebičů do domácnosti, tak pro svoji novou kampaň například přišla s novým slovem "Ecomagination", spojujícím v sobě termíny ekologie s imaginací. Cílem je přesvědčit zákazníky, že ekologicky ohleduplné spotřebiče už dnes nepředstavují snížení kvality ani průvan v peněžence. Automobilka General Motors se zase snaží prorazit s reklamním sloganem "Žijte zeleně, zvolte žlutou". Odkazuje tím na novou technologii FlexFuel, jež umožňuje, aby auta jezdila buď klasicky na benzín, nebo na směs E85, složenou z menší části z benzínu a z 85 procent z etanolu. Vesměs vyráběného z kukuřice, což vysvětluje žlutou barvu. Mladým tohle všechno musí připadat jen jako falešná hra na ekologii. "Je frustrující, jak nezodpovědná rozhodnutí udělala generace rodičů ohledně naší budoucnosti," uvedla pro agenturu Reuters Billy Parishová, která po pěti semestrech odešla z Yaleské univerzity, aby se věnovala organizaci ekologického hnutí. Nikoli ovšem "nízkokalorického", ale takového, které by radikálně "napravilo ekologickou spoušť po rodičích".