zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Česko se otvírá starým autům

16.06.2006
Odpady
Česko se otvírá starým autům
Ještě čtrnáct dní musí počkat ten, kdo si chce z Německa přivézt Renault R19 starý patnáct let. Prvního července totiž začne platit novela zákona o provozu na pozemních komunikacích. A ta ruší omezení, podle kterého se nesmějí do země vozit auta starší osmi let.
"Je zřejmé, že se k nám budou dostávat především staré a vysloužilé vozy, kterých se na západě rádi zbaví," říká Petr Mikšovský, předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů. "Představa Česka jako automobilového hřbitova Evropy je hrozná, ale podle nás bohužel velmi reálná."

Nátlak Evropské unie
Liberalizace obchodu s ojetými auty se nelíbí nejen prodejcům nových vozů - pro něž levnější ojetá auta představují konkurenci - ale i samotným dovozcům použitých vozidel.
"Uvolnění pravidel vítám, člověk má mít možnost koupit si za své peníze, co chce. Ale mělo se k tomu přistupovat trošku jinak. Protože přece jenom ne všichni budou vozit auta, která skutečně na silnice patří," přidává se Jan Slawisch, předseda Sdružení drobných dovozců, opravářů a prodejců aut.
Změkčením pravidel pro dovoz použitých automobilů Česko vyhovělo nátlaku Bruselu.
Evropská komise totiž loni v březnu zahájila proti republice řízení pro porušení práva. České předpisy (tedy omezení věku dovážených ojetin na osm let) podle názoru komise představují překážku volnému obchodu.
I navzdory věkovému omezení dovoz starých a vysloužilých automobilů z Německa a Rakouska do Česka v posledních letech rostl. Loni se v tuzemsku prodalo 127 376 nových automobilů a přitom bylo dovezeno 140 889 ojetých vozů.

Bude z Česka vrakoviště?
Z Česka se stane autovrakoviště, obává se ve svém komentáři v Česku vydávaný bulletin Fleet Sheet.
I Ministerstvo dopravy bylo zásadně proti uvolnění dovozu ojetin. Požadavkem na věkový limit dovážených vozidel chtělo chránit životní prostředí.
"Abychom se vyhnuli sankci, která by mohla dosáhnout i několika desítek miliónů korun, vyhověli jsme žádostem Evropské komise a změnili příslušnou legislativu," uvedla mluvčí ministerstva Marcela Žižková. "Ministerstvo dopravy se ale nedomnívá, že tato změna pravidel bude mít zásadní vliv na český trh s ojetými vozidly, neboť ten je v současné době relativně nasycen."
Ani odborníci z automobilové branže nepočítají s katastrofickými scénáři. Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka by se opatření nemělo na tuzemském automobilovém trhu výrazněji projevit: "Vzhledem k počtu ojetých vozů dovážených již nyní by k žádnému dramatickému nárůstu nemělo dojít."
Již nyní se totiž dalo pravidlo obejít a dovážet se mohla i starší auta. A to ta, která získala evropskou homologaci - tedy souhlas s používáním auta na silnicích některého ze států unie. Homologaci přitom mohla získat i auta, která jsou stará třináct let.


Jak se změní dovoz ojetých aut
co platí dosud
Do Česka je zakázáno dovážet osobní automobily starší osmi let a nákladní vozy starší pěti let.
Výjimku tvoří modely, které mají evropskou homologaci, tedy schválení pro provoz na silnicích zemí Evropské unie.
První homologace se začaly udělovat v roce 1993, dovážené vozy tedy mohou být až 13 let staré.
Co bude platit od července
Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích ruší omezení dovozu automobilů.
Lze dovážet jakkoli stará auta, pokud mají doklady.



Ojetiny versus nové vozy
Počet nových aut
Leden až květen 2005 53 896
Leden až květen 2006 51 004
Počet ojetých aut z dovozu
Leden až květen 2005 55 041
Leden až květen 2006 62 026

Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí