zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Francouzsko-česká obchodní komora - platforma zvláště pro malé firmy

30.06.2006
Obecné
Francouzsko-česká obchodní komora - platforma zvláště pro malé firmy
Desetičlenný tým a deset let zkušeností. K tomu pár prosklených kanceláří v pražském byznys centru na Florenci. Na první pohled to vše vypadá skromně. Ovšem 305 členských firem Francouzsko-české obchodní komory důvod ke skromnosti nikterak nedává. "Dvě stě dvacet členských firem je z Francie, šedesát je ryze českých a ostatní jsou mezinárodní," říká s hrdostí v hlase ředitel komory Jaroslav Hubata-Vacek.

Komora, která má za zády rozsáhlou informační a organizační síť ve Francii, původně vznikla z iniciativy francouzských firem, které se usadily na českém trhu. "Ale i nyní jich sem ročně přivezeme tak padesát šedesát. Většinou tu chtějí prodávat své výrobky a hledají proto dovozce či distributory, ale stále častěji pro ně vyhledáváme dodavatele nebo subdodavatele," říká Jaroslav Hubata-Vacek, jehož organizace působí vlastně i jako konzultantská firma.

Zástupci FČOK proto ročně navštíví kolem dvaceti kontaktních setkání pořádaných místními či regionálními komorami ve Francii, kde se setkají nejméně se dvěma stovkami zástupců firem, které se zajímají o český trh. "Ovšem začínáme pracovat daleko více i pro české podniky, které hledají optimální způsob, jak vstoupit na francouzský trh," poznamenává.

Ať už jde o Francouze nebo Čechy, v každém případě se na komoru obracejí především malí a střední podnikatelé, kterým chybí detailní znalost trhu. A občas i povědomí o kulturních odlišnostech. Když totiž přijde nový francouzský šéf do vedení české filiálky, jeho komunikace s podřízenými a naopak může probíhat optimálně, ale také nemusí. Takových případů, kdy obě strany nevědí, proč věci fungují jinak, a například francouzský ředitel nechápe, proč podřízení neplní jeho příkazy, je celá řada. "Vytvořili jsme proto vzdělávací platformu a organizujeme semináře, kde se školitelé ze členských firem dělí o své poznatky a vzdělávací agentury poskytují školení na míru. Školí se přitom nejen generální ředitelé a střední management, ale i frankofonní asistentky či odborní zaměstnanci," tvrdí Jaroslav Hubata-Vacek.

A nejen to. Na brněnském strojírenském veletrhu mají francouzské firmy už tři roky svůj stánek a letos jich bude, podobně jako i vloni, přes dvě desítky. Komora některé z nich zastupuje, jako například společnost Rousselet, Chambrelan či Duperrier. Jistě zajímavé na tom je, že některé tyto firmy působí v oborech, o které české firmy neměly dříve příliš zájem. "Ještě před deseti lety nikdo moc neřešil odstřeďování oleje z ocelových špon, které vznikají při obrábění. Nyní se firmy certifikují a musí dodržovat normy životního prostředí. I to konec konců přinesla Evropská unie," dodává ředitel komory Jaroslav Hubata-Vacek.
Zdroj: EKONOM

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí