Pátek, 19. dubna 2024

Židenice se obávají hluku

Židenice se obávají hluku
Občanské sdružení požaduje dodatečnou protihlukovou studii

Občané části Brna-Židenic vyjadřují obavy z plánovaného rozšíření nyní dvojkolejného kolejového tělesa na čtyřkolejné v souvislosti s projektem přestavby brněnského železničního uzlu.
"Už nyní je v ulici Klíny, Nevrklova, Jeronýmova a v dalších enormní hluk. Lidé také cítí nepříjemné vibrace při průjezdu vlaku," sdělil v úterý novinářům ředitel Hnutí Duha Martin Ander.
Připomněl, že ve čtvrtek mají účastníci stavebního řízení poslední možnost na podání svých případných námitek a připomínek. Mezi účastníky patří rovněž majitelé dotčených nemovitostí, kde hrozí zhoršení životního prostředí. Jejich zájmy hájí občanské sdružení Židenice pro občany, které na čtvrtečním veřejném projednávání vznese své požadavky. Tím základním je zpracování nové podrobnější protihlukové studie.

Navrhují tubus

Dušan Krátký z občanského sdružení hovořil o proskleném tubusu, který velmi účinně tlumí hluk vlaků u pražského hlavního nádraží. Žideničtí nepovažují za řešení zatím jen pouhý příslib výměny oken v domech za zvukotěsná, která ostatně neřeší větrání. "Také navrhovaná protihluková opatření podél tratě nesníží hluk dostatečně," říká Ander. Přiblížení kolejí k domům a hluk na hranici povolených norem sníží hodnotu nemovitostí. Občanské sdružení proto požaduje také finanční kompenzace těm, kteří se chtějí vystěhovat. Podle Andera budou hlukem zasaženy rovněž některé domy v Obřanech.
Miroslav Patrik z organizace Děti Země se domnívá, že územní řízení k výstavbě rozšířeného kolejiště přes Židenice bude muset být přerušeno. Kromě jiného také pro jednu ze šestnácti podmínek ve vyjádření krajské hygieny, totiž upřesnit hlukovou studii. Teprve potom bude hygiena souhlasit s výstavbou.

Radnice je s občany

Starosta Brna-Židenic Josef Veselý (KDU-ČSL) již v červenci informoval, že jejich radnice je na straně občanů. Přestavbu železničního uzlu v Brně podpoří jen tehdy, budou-li uspokojivě řešeny připomínky občanů. Krátký z občanského sdružení vítá tuto starostovu aktivitu, zároveň ale kritizuje židenickou radnici za vágní přístup vůči nové železnici v uplynulých měsících. Nevyloučil, že se s uvedenými požadavky obrátí prostřednictvím poslanců až na Evropskou unii.
Hnutí Duha patří k největším kritikům tzv. odsunuté (a městem přijaté) varianty nového železničního uzlu v Brně, který by měl přijít na 25 miliard korun. "Kdyby se modernizovalo pouze nynější hlavní nádraží, mohli jsme řešit zlepšení kvality bydlení v Židenicích, nikoli horko těžko bránit jejímu zhoršování," říká šéf hnutí Ander.
Zdroj:Právo
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů