Židenice se obávají hluku
Občanské sdružení požaduje dodatečnou protihlukovou studii
Občanské sdružení požaduje dodatečnou protihlukovou studii
Občané části Brna-Židenic vyjadřují obavy z plánovaného rozšíření nyní dvojkolejného kolejového tělesa na čtyřkolejné v souvislosti s projektem přestavby brněnského železničního uzlu.
"Už nyní je v ulici Klíny, Nevrklova, Jeronýmova a v dalších enormní hluk. Lidé také cítí nepříjemné vibrace při průjezdu vlaku," sdělil v úterý novinářům ředitel Hnutí Duha Martin Ander.
Připomněl, že ve čtvrtek mají účastníci stavebního řízení poslední možnost na podání svých případných námitek a připomínek. Mezi účastníky patří rovněž majitelé dotčených nemovitostí, kde hrozí zhoršení životního prostředí. Jejich zájmy hájí občanské sdružení Židenice pro občany, které na čtvrtečním veřejném projednávání vznese své požadavky. Tím základním je zpracování nové podrobnější protihlukové studie.
Navrhují tubus
Dušan Krátký z občanského sdružení hovořil o proskleném tubusu, který velmi účinně tlumí hluk vlaků u pražského hlavního nádraží. Žideničtí nepovažují za řešení zatím jen pouhý příslib výměny oken v domech za zvukotěsná, která ostatně neřeší větrání. "Také navrhovaná protihluková opatření podél tratě nesníží hluk dostatečně," říká Ander. Přiblížení kolejí k domům a hluk na hranici povolených norem sníží hodnotu nemovitostí. Občanské sdružení proto požaduje také finanční kompenzace těm, kteří se chtějí vystěhovat. Podle Andera budou hlukem zasaženy rovněž některé domy v Obřanech.
Miroslav Patrik z organizace Děti Země se domnívá, že územní řízení k výstavbě rozšířeného kolejiště přes Židenice bude muset být přerušeno. Kromě jiného také pro jednu ze šestnácti podmínek ve vyjádření krajské hygieny, totiž upřesnit hlukovou studii. Teprve potom bude hygiena souhlasit s výstavbou.
Radnice je s občany
Starosta Brna-Židenic Josef Veselý (KDU-ČSL) již v červenci informoval, že jejich radnice je na straně občanů. Přestavbu železničního uzlu v Brně podpoří jen tehdy, budou-li uspokojivě řešeny připomínky občanů. Krátký z občanského sdružení vítá tuto starostovu aktivitu, zároveň ale kritizuje židenickou radnici za vágní přístup vůči nové železnici v uplynulých měsících. Nevyloučil, že se s uvedenými požadavky obrátí prostřednictvím poslanců až na Evropskou unii.
Hnutí Duha patří k největším kritikům tzv. odsunuté (a městem přijaté) varianty nového železničního uzlu v Brně, který by měl přijít na 25 miliard korun. "Kdyby se modernizovalo pouze nynější hlavní nádraží, mohli jsme řešit zlepšení kvality bydlení v Židenicích, nikoli horko těžko bránit jejímu zhoršování," říká šéf hnutí Ander.
Občané části Brna-Židenic vyjadřují obavy z plánovaného rozšíření nyní dvojkolejného kolejového tělesa na čtyřkolejné v souvislosti s projektem přestavby brněnského železničního uzlu.
"Už nyní je v ulici Klíny, Nevrklova, Jeronýmova a v dalších enormní hluk. Lidé také cítí nepříjemné vibrace při průjezdu vlaku," sdělil v úterý novinářům ředitel Hnutí Duha Martin Ander.
Připomněl, že ve čtvrtek mají účastníci stavebního řízení poslední možnost na podání svých případných námitek a připomínek. Mezi účastníky patří rovněž majitelé dotčených nemovitostí, kde hrozí zhoršení životního prostředí. Jejich zájmy hájí občanské sdružení Židenice pro občany, které na čtvrtečním veřejném projednávání vznese své požadavky. Tím základním je zpracování nové podrobnější protihlukové studie.
Navrhují tubus
Dušan Krátký z občanského sdružení hovořil o proskleném tubusu, který velmi účinně tlumí hluk vlaků u pražského hlavního nádraží. Žideničtí nepovažují za řešení zatím jen pouhý příslib výměny oken v domech za zvukotěsná, která ostatně neřeší větrání. "Také navrhovaná protihluková opatření podél tratě nesníží hluk dostatečně," říká Ander. Přiblížení kolejí k domům a hluk na hranici povolených norem sníží hodnotu nemovitostí. Občanské sdružení proto požaduje také finanční kompenzace těm, kteří se chtějí vystěhovat. Podle Andera budou hlukem zasaženy rovněž některé domy v Obřanech.
Miroslav Patrik z organizace Děti Země se domnívá, že územní řízení k výstavbě rozšířeného kolejiště přes Židenice bude muset být přerušeno. Kromě jiného také pro jednu ze šestnácti podmínek ve vyjádření krajské hygieny, totiž upřesnit hlukovou studii. Teprve potom bude hygiena souhlasit s výstavbou.
Radnice je s občany
Starosta Brna-Židenic Josef Veselý (KDU-ČSL) již v červenci informoval, že jejich radnice je na straně občanů. Přestavbu železničního uzlu v Brně podpoří jen tehdy, budou-li uspokojivě řešeny připomínky občanů. Krátký z občanského sdružení vítá tuto starostovu aktivitu, zároveň ale kritizuje židenickou radnici za vágní přístup vůči nové železnici v uplynulých měsících. Nevyloučil, že se s uvedenými požadavky obrátí prostřednictvím poslanců až na Evropskou unii.
Hnutí Duha patří k největším kritikům tzv. odsunuté (a městem přijaté) varianty nového železničního uzlu v Brně, který by měl přijít na 25 miliard korun. "Kdyby se modernizovalo pouze nynější hlavní nádraží, mohli jsme řešit zlepšení kvality bydlení v Židenicích, nikoli horko těžko bránit jejímu zhoršování," říká šéf hnutí Ander.
Zdroj:Právo
Sdílet článek na sociálních sítích