zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

V Česku přibude do tří let 256 kilometrů dálnic

04.09.2006
EIA
V Česku přibude do tří let 256 kilometrů dálnic
Česká republika plánuje do roku 2009 zprovoznit 256 kilometrů nových dálnic a rychlostních silnic. Rekordní počet kilometrů se do provozu zařadí ještě letos, uvedl včera generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman. Podnik na výstavbu bude ročně potřebovat asi 50 miliard korun, tedy zhruba jako v letošním roce.
Navzdory rekordní rozestavěnosti a uvádění nových úseků do provozu nebude však ani po roce 2009 česká dálniční síť hotová.
Dnes je v Česku 560 kilometrů dálnic a 330 kilometrů rychlostních silnic. Podle koncepce rozvoje silnic, kterou schválila vláda, by v budoucnu v zemi mělo být tisíc kilometrů dálnic a 1100 kilometrů rychlostních silnic. "To ale není ani otázka následujících pěti let," podotkl Laušman.
Nejvíce nových kilometrů (celkem 76) získá do roku 2009 Moravskoslezský kraj, a to díky otevření téměř celé dálnice D47 vedoucí z Lipníku nad Bečvou ke státní hranici s Polskem. Zbývající úsek od Bohumína k hranicím začne Česko stavět až v době, kdy bude sousední Polsko budovat navazující dálnici. V kraji bude dokončen také úsek z Frýdku-Místku k polské hranici na silnici R48.
Nových 55 kilometrů přibude ve Středočeském kraji, kde bude otevřena zejména jižní část pražského okruhu, část dálnice D11 směrem od Poděbrad na Hradec Králové a krátký úsek D3 severně od Tábora. Dokončen má být také úsek od Prahy do Pavlova na R6.
Delší úseky dálnic budou dokončeny v Ústeckém kraji, a to 40 kilometrů na dálnici D8, v Olomouckém kraji 32 kilometrů na dálnici D1 a rychlostních silnicích R35 a R48. Naopak žádná výstavba není plánována v kraji Vysočina, kde je již dálniční síť kompletní.
Tempo výstavby do roku 2009 může ještě ohrozit objem peněz, které stát bude na infrastrukturu do fondu dopravy směřovat.
Problémem, který ale může výstavbu brzdit více než nedostatek peněz, je podle Laušmana legislativa. Ta v Česku umožňuje občanským a ekologickým iniciativám vstupovat opakovaně do řízení a zdržovat ho.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí