zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Automobily a životní prostředí

07.09.2006
Obecné
Automobily a životní prostředí

Se stále se zhoršujícím životním prostředím se začíná už hlasitěji hovořit o tom, jak výrazně se na tomto nepříznivém stavu podílejí automobily. Pak předpověď, že v příštích dvaceti letech se počet automobilů na světě zdvojnásobí, vyvolává až husí kůži. Faktem je, že vývoj automobilu z hlediska jeho příznivějšího začlenění do našeho životního prostředí pokračuje, ale i přes řadu dílčích úspěšných kroků to stále není ono. Každá automobilka se samozřejmě snaží jakýkoli takový ekologický krůček zhodnotit ve své reklamě, ovšem v žádném případě to nevypovídá o tom, jak ohleduplný k životnímu prostředí je konkrétní model jako celek. Velice záslužná je proto tabulka osobních automobilů nabízených na evropském trhu bodově hodnocených podle vybraných ekologických oblastí. Tu každoročně vypracovává německý klub dopravy (VCD) ve spolupráci s IFUE (Institut pro výzkum v oblasti energie a životního prostředí). Body jsou jednotlivým modelům udělovány v pěti oblastech a to od nuly (nejhorší hodnocení) až po desítku (hodnocení nejlepší). Na celkovém zisku bodů se podílí každá z těchto oblastí určitým procentem podle její důležitosti. Největší podíl má zátěž atmosféry oxidem uhličitým CO, který spoluvytváří oteplování naší planety a je přímo závislý na spotřebě paliva motoru (40 %), následuje ohrožení obyvatel oxidy dusíku a uhlovodíků (20 %) a karcinogenními látkami, jako jsou např. benzol a pevné částice (15 %), ohrožení přírody oxidy dusíku je hodnoceno 5 %, hluková zátěž ovlivňuje konečnou známku 20 %. V kategorii automobilových kompaktů se nejlépe umístila hybridní Honda Civic (8,34 bodů) před Mazdou 3 - 1.6 CD spolu s Mercedesem třídy A 160 CDI (oba 7,10). V kategorii rodinných vozů nejlépe uspěla hybridní Toyota Prius (8,30) před Fordem Focus 1.6 TDCi (7,13) a Fordem Focusem C-Max 1.6 TDCi (7,07). Mezi sedmisedadlovými vozy dostaly nejvíce bodů Opel Zafira 1.6 CNG na zemní plyn (6,45) před Fiatem Doblo 1.3 Multijet 16V (6,18) a Fiatem Multipla Power Gas jezdícím na zemní plyn i benzin, ale s hodnocením pouze zemního plynu (5,74).

Podtitulek: Desítka nejlepších pak vypadá takto: Honda Civic Hybrid (8,34), Toyota Prius Hybrid (8,30), další tři místa se stejným hodnocením 7,94 bodů obsadily Citroën C1 1.0, Peugeot 107 a Toyota Aigo, dále následují Daihatsu Cuore 1.0 (7,79), Volkswagen Polo BlueMotion (7,70), Daihatsu Sirion 1.0 (7,67), Toytoa Yaris 1.0 (7,39) a Toyota Yaris 1.3 (7,36). V předchozích dvou letech čelo této hitparády suverénně obsazovala hybridní Toyota Prius, letos ji na druhé místo jenom s těsným náskokem čtyř setin bodu odsunul další hybrid Honda Civic, který je na evropském trhu novinkou. Zajímavé je, že se do první desítky dostal pouze jeden vůz s naftovým motorem a sice VW Polo BlueMotion jehož kombinovaná spotřeba je 3,9 l/100 km. Naftové motory to při hodnocení měly vůbec těžké, protože pokud chyběl filtr pevných částic, byly pro svůj škodlivý provoz už preventivně vyřazeny. Samozřejmě všechny diesely splňují aktuální ekologickou normu EU4, která ovšem u naftových motorů povoluje trojnásobné množství oxidů dusíku nežli je limit motorů benzinových. To hrálo velkou roli při hodnocení ohrožení zdraví obyvatel a přírody. Navíc hořením jednoho litru nafty se do ovzduší dostane 2,65 kg CO 2, zatímco u benzinu to je 2,37 kg. Mezi nejlepšími modely z hlediska ekologie s počtem bodů nad hodnotu 6,5 je i Škoda Fabia 1.4 Combi, jen těsně pod touto hranicí zůstaly Fabia 1.2 Combi a Fabia 1.2 Classic - všechny s benzinovými agregáty.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
24
8. 2017
24.8.2017 - Seminář, školení
Liberec, Centrum Babylon Liberec
INISOFT s.r.o.
12
9. 2017
12.9.2017 - Seminář, školení
Praha, ČVÚT
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí