zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Nikaragua chce vybudovat nový průplav

06.10.2006
Obecné
Nikaragua chce vybudovat nový průplav
Je to možná nejambicióznější vodní dílo počátku 21. století. Projekt, o němž již před několika sty lety snili španělští kolonizátoři.
Nikaragujská vláda tento týden představila svůj plán vybudovat napříč zemí průplav, který by spojil Tichý a Atlantský oceán. Tento konkurent kanálu v Panamě by podle odborníků mohl změnit mapu světového námořního obchodu.
"Stavba průplavu je nejen uskutečnitelná, ale i nezbytná," prohlásil nikaragujský prezident Enrique Bolaňos. Průplavem by totiž na rozdíl od Panamy mohla proplout i velká plavidla o výtlaku až 250 tisíc tun. Přes slavný panamský průplav se přitom loď nedostane, jakmile její váha překročí pouhých 79 tisíc tun.
Umělá vodní cesta přes Nikaraguu, jež by podle prezidenta Bolaňose mohla být vybudována za 20 miliard dolarů, by výrazně usnadnila obchod mezi Asií a Pacifikem s Evropou a východní částí Spojených států a Jižní Ameriky.

Za vším hledej Čínu
Velký zájem na stavbě kanálu, která by trvala asi dvanáct let, mají Čína a Japonsko. Banky z těchto zemí by se totiž na financování projektu mohly podílet. Právě hospodářský rozkvět v jihovýchodní Asii vyvolává potřebu vylepšit mezinárodní námořní dopravu.
Velké lodě, jež mířily z Asie do Evropy, se totiž dosud musely vydat opačným směrem a proplout Suezským průplavem.
Podle britského deníku The Guardian by ale nikaragujský kanál pro velká plavidla usnadnil i námořní obchod mezi západem a východem Spojených států. Cesta takovým průplavem by totiž zkrátila plavbu z Kalifornie do New Yorku nejméně o den.
Vláda šestimiliónové Nikaraguy, jedné z nejchudších zemí Latinské Ameriky, se zároveň snaží zmenšit obavy Panamy, že ji nový kanál připraví o příjmy.
"Myslím, že obchod je tak velký, že se můžeme podělit," prohlásil prezident Bolaňos.
Panama si ale chce své zisky pojistit tím, že zdokonalí průjezdnost vlastního průplavu, tak aby po něm mohly plout lodě o výtlaku až 120 tisíc tun.
Ke konci měsíce o tomto kroku budou obyvatelé třímiliónové Panamy hlasovat v referendu. A zatím se zdá, že velká většina z nich se zvětšením Panamského průplavu, otevřeného před téměř sto lety, bude souhlasit.
"Jestli bude referendum úspěšné a náš průplav se pak rozšíří, nikaragujský projekt už nebude udržitelný," prohlásil podle listu Los Angeles Times Rodolfo Sabonge, představitel společnosti spravující Panamský průplav.
Panama přitom v tuto chvíli nemůže popřít, že kapacita jejího průplavu je již téměř vyčerpána. Plavidla, která se přes něj chtějí dostat do druhého oceánu, si přeplutí musí rezervovat často několik měsíců dopředu. Když to neudělají, mohou u průlivu strávit třeba čtyři dny čekáním.
O tom, zda bude vybudován průplav na území Panamy nebo Nikaraguy, se přitom soupeřilo již začátkem 20. století. Američtí zákonodárci se rozhodli pro Panamu. Přemýšlení jim prý usnadnilo to, když jim lobbisté za Panamu poslali nikaragujské poštovní známky s vyobrazením tamního vulkánu Momotombo. Panamu považovali Američané za bezpečnější.

Černá můra ekologů
Budování průplavu, které nyní plánují Nikaragujci, je ale černou můrou ochránců přírody. Ti se bojí, že povede k znečistění jezera Nikaragua a říčního systému, který chce využít. "Bankéřům se ta představa líbí. Ale stavba průplavu by byla ekologickou katastrofou. Zničilo by to velkou část tamních lesů," říká Katherina Hoytová z organizace Nicaragua Network.
Ta doufá, že Spojené státy odmítnou ve své blízkosti vybudovat strategicky důležitý průplav, jenž by byl zčásti pod kontrolou investorů z Číny.
Jiní zase doufají, že oznámení o plánu výstavby průplavu jsou třeba jen součástí politické rétoriky před volbami, jež Nikaraguu čekají za několik týdnů. Tamní vláda se ale tváří, že kanál tentokrát opravdu hodlá vybudovat.
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí