Úterý, 23. dubna 2024

S dlouhým nosem proti hluku

S dlouhým nosem proti hluku

Nervy drásající aerodynamický třesk, vznikající když letoun překonává rychlost zvuku, dobře znají lidé v okolí snad všech vojenských letišť. Výzkumné středisko americké kosmické agentury NASA nyní zkouší speciálně tvarovaný nástavec na přídi letounů, který má tento nepříjemný jev odstranit. Projekt se jmenuje Quiet Spike. 

K supersonickému třesku, připomínajícímu silné zahřmění hromu, dochází při rychlosti okolo 1.200 km/h, když se vzduch stlačený před přídí letounu prudce rozletí na všechny strany. Negativně ovlivňuje kvalitu života v okolí letišť. Americká vojenská letadla proto smějí překonávat zvukovou bariéru pouze ve vymezených letových koridorech nebo nad oceánem. Podle některých studií však škodí i mořským tvorům, dá se tedy očekávat zpřísnění předpisů. Zájem na odstranění hřmotného jevu ale nemají jen vojáci - třesk je i jednou z překážek při rozvoji civilní nadzvukové letecké dopravy.

Výzkumné středisko Dryden Flight Research Center, patřící agentuře NASA, proto společně s firmou Gulfstream Aerospace už několik let testuje různé tvary přídě letounů, které by snížily hluk při překonávání zvukové bariéry na únosnou míru. Práce podporuje také americká Agentura pro pokročilý obranný výzkum (DARPA). V současnosti se projekt dostal do stadia, kdy opustil pozemní aerodynamické tunely a technologie se zkouší za letu na upraveném stroji F-15B.

Příďový nástavec testovaný v rámci projektu Quiet Spike na letounu F-15B - Autor: Dryden Flight Research Center NASA
 Náhled[637x421]  
Příďový nástavec testovaný v rámci projektu Quiet Spike na letounu F-15B
Autor:    Dryden Flight Research Center NASA  

Princip Quiet Spike je prostý: na přídi letounu je prodloužená špice, vzdáleně připomínající dřevec, který používali středověcí rytíři při turnajích. Směrem dopředu se stupňovitě zužuje, takže místo jedné mohutné zvukové vlny vzniknou při překonání zvukové bariéry tři malé, které vzduchem postupují paralelně. Energie zvukového rázu se tak rozloží v čase a celková úroveň hluku je podstatně menší.

Od roku 2003 letečtí konstruktéři NASA Dryden a Gulfstream Aerospace v rámci projektu Quiet Spike vyzkoušeli v aerodynamických tunelech celou řadu tvarů příďových nástavců. Letos 10. srpna mohli konečně přistoupit k prvnímu letovému testu. Na příď tryskového stroje F-15B přitom byla připevněna speciálně tvarovaná tyč z uhlíkových kompozitů dlouhá 8 metrů.

Rázová vlna při překonávání zvukové bariéry se může při určité vlhkosti a teplotě vzduchu takto zviditelnit - Autor: USAF
 Náhled[840x600]  
Rázová vlna při překonávání zvukové bariéry se může při určité vlhkosti a teplotě vzduchu takto zviditelnit
Autor:    USAF  

"Testování za letu přineslo cenné informace," hodnotil výsledek prvních experimentů projektový manažer NASA Michael Toberman.

"V dalších testech chceme prověřit efekt změny délky příďového nástavce za letu," upřesnil mluvčí Gulfstream Aerospace. "Je to nezbytný krok k vývoji skutečně tichých nadzvukových strojů."

Zdroj:Český rozhlas
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů