zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Nová silnice vyráběná ze staré

13.10.2006
Odpady
Nová silnice vyráběná ze staré
Doslova před očima vzniká ze staré rozbité silnice nová. Za hodinu je to až 150 metrů, za den pak jeden a půl kilometru nové vozovky. Na stavbu se přitom nedováží nový asfalt, dopravní uzavírky se zkracují na minimum, náklady klesají, životní prostředí netrpí. To vše díky unikátní technologii recyklace asfaltu za studena na místě, kterou v ČR zavádí společnost Skanska DS.

Technologie pochází z USA a začíná se prosazovat i v Evropě. Než se Skanska k investici rozhodla, vyslala k výrobci a americkým zákazníkům specialisty, aby se o kvalitách technologie přesvědčili v praxi.

"SILNIČNÍ VLAK" V AKCI

Pilotní nasazení si specialisté ze Skanska DS vyzkoušeli v létě letošního roku v Beskydech, kdy u obce Bílá opravili pomocí recyklace za studena 4 km dlouhou silnici první třídy. "Klasickou technologií bychom museli řidiče obtěžovat uzavírkami, takhle jsme celou silnici opravili za provozu za osm dnů," říká Zdeněk Kachyňa ze Skanska DS. "Za den takto umíme zrecyklovat i 1,5 kilometru silnice o šířce až 3,5 metru."

Technologie je vhodná i pro některé silnice druhých a třetích tříd, které jsou často ve špatném stavu a nelze je dlouhodobě uzavírat z důvodu rekonstrukce.

Jedno z prvních praktických využití unikátní recyklační technologie předvedli silničáři ve Slušovicích, kde během dvou dnů vymění povrch čtyřproudé silnice v délce 800 metrů. V praxi vypadá recyklace silnice jako neobvyklý vlak. Po staré silnici se pohybuje několik spřažených strojů seřazených těsně za sebou. Fréza odstraní původní asfaltovou vrstvu, ve speciálním stroji se tato směs rozemele, roztřídí a promíchá s přísadami a finišer ji pak znovu položí jako novou asfaltovou vozovku.

STROJ NA VÝROBU SILNICE

Soupravu strojů pro recyklaci asfaltu za studena tvoří silniční fréza, stroj CRMX2, sběrač směsi, finišer, popř. grader a těžké hutnicí válce. Součástí "vlaku" jsou také mohutné zásobníkové cisterny na přísady. Motorem sestavy je silniční fréza o výkonu 950 koňských sil, která celou sestavu táhne a umožňuje frézování do hloubky až 350 mm. Šířku frézovaného pásu lze na stavit na 2,5 nebo 3,8 m. Srdcem recyklačního vlaku je stroj CRMX2, který se stará o výrobu homogenní asfaltové směsi. Velikost zrn je přitom omezená, rovnoměrnou křivku zrnitosti recyklovaného kameniva zajišťují sítový třídič, rotační drtič a dvouhřídelový lopatkový mísič. Průměrný výkon stroje je 400 tun směsi za hodinu. Její výroba se odehrává pod přísnou kontrolou zajišťující požadovanou stejnoměrnou kvalitu, dávkování pojiv řídí počítačová jednotka, která vše vyhodnocuje na základě vstupních údajů a pásové váhy. Přísady jsou do směsi dodávány přes frézu ve formě suspenze nebo formou přímého dávkování suché směsi. V případě použití cementového mléka je jeho výroba zajištěna v betonárnách v blízkosti stavby a dopravu zabezpečují cisterny s nuceným mícháním. Ze zásobníku stroje CRMX2 směs putuje do mísiče, odkud vypadává v podélné hrázce na zem, sběrač ji podá do násypky finišeru a ten ji pak ve správném sklonu položí ke zhutnění pomocí těžkých vibračních hutnicích válců. Povrch recyklované vrstvy se uzavře dvouvrstvým nátěrem s podrcením, popřípadě mikrokobercem, nebo se překryje hutněnými asfaltovými vrstvami.
Zdroj: Technik

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí