Středa, 24. dubna 2024

Začalo ekologické hodnocení variant R35 na Pardubicku

Začalo ekologické hodnocení variant R35 na Pardubicku

Ještě týden mohou občané posílat svá vyjádření na MŽP

Ministerstvo životního prostředí na konci září na speciálních internetových stránkách zveřejnilo zahájení posuzování vlivů rychlostní silnice R35 v úseku Vysoké Mýto – Staré Město v délce 54 km na životní prostředí, tzv. proces EIA. K předloženému oznámení se může vyjádřit každý, stačí když do 24. října pošle své stanovisko na MŽP do Prahy. Výchozí ekologický materiál opět dokládá, že jižní varianta R35 je z ekologického i dopravního hlediska výhodnější, než severní.

„Již na začátku celého procesu EIA je zřejmé, že jižní varianta R35 je v hlavních kritériích přijatelnější než severní, stejně jako tomu bylo při jejich hodnocení v rámci schvalování územního planu Pardubického kraje,“ prohlásil Miroslav Patrik z Dětí Země z Brna.

dopravního hlediska se na jižní variantu přesune větší množství aut než na severní, takže se více odlehčí stávající silnici I/35, je také o více než dva kilometry kratší s menším sklonem a převýšením, takže řidiči ušetří za pohonné hmoty a bude tedy i méně emisí výfukových plynů. Má i menší zábor zemědělské a lesní půdy.

Největší nevýhodou severní varianty je její trasování přes Lhotku u České Třebové, Českou Třebovou, Rybník a Třebovice a dále ve vzdálenosti do sto metrů kolem dalších sedmi obcí jako je Řetová či Nořín. Naproti tomu jižní varianta prochází jen přes Opatovec a blízko Sedliště u Litomyšle a Janova.

„Pokud nebudeme uvažovat o demolicích domů a vyhánění jejich obyvatel, tak bez protihlukových opatření zasáhne hluk ze severní varianty téměř čtyř sta domů, naproti jižní varianta ovlivní jen sto padesát domů,“ upozorňuje dále Radim Lána ze sdružení Zelený Kohout z České Třebové.

Výhodou jižní varianty je i postupné zprovozňování jednotlivých úseků a daleko menší odpor proti její výstavbě. Její nejnáročnější stavbou je samozřejmě tunel pod Mladějovským vrchem délky 3,7 km.

Děti Země se však přesto obávají, že v další fázi procesu EIA může být zpracování ekologických studií ovlivněně politickými tlaky zastánců severní varianty, uspěchaností Ředitelství silnic a dálnic ČR a také menší odbornou zkušeností autora oznámení Ing. Václava Píši, CSc., který dosud zpracovával hlavně menší stavby v Praze a silnice R35 na Pardubicku je teprve druhou jeho dopravní stavbou.

Přehled hlavních událostí v roce 2006 o R35:

- 21. 03. 2006 = schválení Memoranda o silnici R35 mezi Ministerstvem dopravy a Pardubickým krajem

- 12. 04. 2006 = schválení jižní varianty rychlostní silnice R35 v Pardubickém kraji českou vládou

- 20. 04. 2006 = schválení jižní varianty 24 zastupiteli Pardubického kraje v 2. návrhu územního plánu kraje

- 04. 05. 2006 = podepsání Memoranda vicehejtmanem Romanem Línkem a ministrem dopravy Milanem Šimonovským

- 14. 12. 2006 = očekávané schválení 2. návrhu ÚP VÚC Pardubického kraje zastupiteli s jižní variantou R35

Odkaz na internetové stránky:

Ekologické hodnocení variant R35 procesem EIA = www.ceu.cz

Přehled odborných prací Ing. Václava Píši, CSc. = http://www.ceu.cz/eia/is/osob.asp?cislo=43912/ENV/06

Varianty silnice R35 na Pardubicku = r35.ecn.cz
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů