zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Rychlostní silnice R52 nemá ekonomické opodstatnění

16.11.2006
EIA
Rychlostní silnice R52 nemá ekonomické opodstatnění

Půjde o takovou novodobou hladovou zeď, míní brněnské Děti Země

Podle studie brněnské firmy HBH Projekt, s. r. o. z dubna 2006 je rychlostní silnice R52 z Pohořelic přes Mikulov až na státní hranici krajně ekonomicky neefektivní. Výpočet byl proveden podle uznávaného programu HDM-4, kterým evropské instituce podmiňují spoluúčast při financování dopravních staveb ve světě. Podle Dětí Země je výsledek logický, neboť R52 žádné velké dopravní přínosy nemá, naopak představuje riziko pro krajinu na území CHKO Pálava a pro obyvatele obcí na jihu Brna u dálnice D1.

 

„Výsledek se dal vlastně očekávat, stejně jako to, že ho Ředitelství silnic a dálnic ČR a politici, kteří R52 prosazují za každou cenu, budou ignorovat,“ prohlásil Miroslav Patrik z Dětí Země, který se dlouhodobě zabývá výstavbou dálnic a rychlostních silnic po celé zemi.

 

Program HDM-4 (Higway Development and Management Tool) vyvinula v roce 2000 Světová banka a byl pro české podmínky upraven. V ČR se používá od roku 2004 a zjišťování ekonomické efektivnosti silnic dálničního typu mohou dělat pouze vybrané firmy. Tato procedura je také jednou podmínek pro získání peněz od evropských institucí, stejně jako souhlasné stanovisko o hodnocení vlivů stavby na životní prostředí.

Podle výpočtů je vnitřní míra návratnosti R52 tři procenta a nepřevyšuje tak stanovenou diskontní sazbu ve výši sedmi procent, kdy lze nějakou stavbu považovat za ekonomicky rentabilní. Podobně ekonomicky neefektivní je i rozestavěná dálnice D47, která se má za státní peníze dostavět do konce roku 2008.

Děti Země obě komunikace přirovnávají k novodobé „hladové zdi“, neboť přínos z nich mají jen projektové a stavební firmy. Nová R52 totiž úsek Pohořelice – Mikulov oproti stávající kvalitní a široké silnici I/52 příliš nezkracuje, neočekávají se příliš vysoké dopravní intenzity a nemá žádné značné bodové dopravní závady.

„Zcela by jistě stačilo postavit plánovaný obchvat Břeclavi ve čtyřpruhových parametrech a ne jako dvoupruh, který by propojil Rakousko s dálnici D2. Úsek Brno - Vídeň by tak byl asi jen o patnáct kilometrů delší, takže doba jízdy by se prodloužila maximálně o dvanáct minut,“ uvedl Martin Robeš z Českého a Slovenského dopravního klubu, který ve své studii o alternativním rozvoji dopravních sítí z roku 1998 výstavbu silnice R52 z Pohořelic nedoporučil, stejně jako stanovisko MŽP k dopravním sítím z června 1999.

„Odpůrci R52 nyní připravují žalobu proti schválení územního plánu Břeclavska s trasou R52, dále stížnost k Evropské komisi k zásahu do evropské soustavy Natura 2000 bez posouzení jiných variant a samozřejmě se budou účastnit správních řízeních,“ prozrazuje další plány Pavel Černý z Ekologického právního servisu.

Rychlostní silnice R52 v úseku Pohořelice – státní hranice, která je součástí nedávno schváleného územního plánu Břeclavska, se má stavět v letech 2010-14. Stavební náklady jsou odhadnuty na 10 miliard korun. Její délka je 22,5 km, šířka 26,5 metrů a je stavěna pro rychlost 120 km/h.

Další informace:

Pavel Černý, Ekologický právní servis: mobil 776 119 903, brno@eps.cz

Martin Robeš, Český a Slovenský dopravní klub: mobil 605 286 630, dopravni.klub@ecn.cz

Radovan Hrnčíř, HBH Projekt, s. r. o.: tel. 549 123 411, hbh@hbh.cz, www.hbh.cz
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí