Úřad dal ve sporu o nové lahve za pravdu velkým pivovarům
Masívní výměna desítek miliónů pivních lahví, k níž vloni a letos přistoupily
čtyři velké pivovary, nevedla ke zneužití dominantního postavení na trhu.
Oznámil to včera Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ten proto ani s žádným
pivovarem nezahájil správní řízení.
Neznamená to ale, že je situace ideální. "Víme, že není všechno plně v pořádku.
Ale věc je upravena jiným zákonem - o odpadech. Měla by ho kontrolovat obchodní
inspekce a Ministerstvo životního prostředí," řekl šéf úřadu Martin Pecina.
Objeví-li se další podněty, nelze proto vyloučit další šetření.
Za stížností byly obavy skupiny malých a středních pivovarů z kroku Plzeňského
Prazdroje, Budějovického Budvaru, Pivovarů Staropramen a Starobrna. Ty vyměnily
staré pivní lahve NRW za nové, firemní. A menší hráči tvrdí, že jim to způsobí
obchodní i ekonomické ztráty, potlačí konkurenci a rozvrátí fungující výkup
vratných lahví.
To se ale podle úřadu nepotvrdilo. Pochybění neobjevila ani Česká inspekce
životního prostředí, která na výkup obalů dohlíží. Problém nevidí ani obchodní
řetězce, které úřad oslovil. "Jak byla provedena kontrola, takový je výsledek,"
netají se ale zklamáním Jiří Fusek, šéf Svazu malých nezávislých pivovarů. Ty se
cítí nejvíc ohroženy a mluví o stamiliónových škodách.
Kdyby totiž čtyři velcí hráči neodebrali své lahve, obchodní sítě by je prodaly
těm menším. Mají proti nim silnou zbraň - nevykoupíte lahve, vylistujeme vás.
"Vrací se nám navíc minimálně 15 procent cizích lahví," řekl Fusek, vlastnící
Pivovar Černá Hora. Odhaduje se, že na trhu je 250 až 270 miliónů kusů lahví,
které na sebe váží přes tři čtvrtě miliardy korun.
Velké pivovary, které lahve vyměnily, ale problémy odmítají. Podle mluvčího
Prazdroje Vladimíra Juriny pivovar postupuje podle zákona. Ten nařizuje staré
láhve vykupovat ještě rok po zavedení nových. "A to děláme," říká Jurina.
Prazdroj "převlékl" svou nejprodávanější značku Gambrinus, které patří čtvrtina
trhu, loni v únoru. Na výkup NRW lahví má tedy ještě zhruba tři měsíce. Teď na
podzim jich firma měsíčně odkupuje pět kamiónů. Buď jimi plní své jiné značky,
likviduje je nebo vyváží do zahraničí.
Podobně jednal i Budějovický Budvar. Ten však roční lhůtu naplnil už v říjnu a
30. listopadu proto výkup NRW lahví definitivně ukončí. "Jde o víc než dvacet
miliónů lahví. To je víc, než nám ukládal zákon. Ale pokládáme to za součást
dobrých mravů," sdělil mluvčí podniku Petr Samec.
Budvar do oběhu uvedl 17,5 miliónu nových lahví. A ty mu pomohly výrazně zvýšit
domácí prodej lahvového piva. Ten mu stoupl meziročně o plných 28 procent. Na
export pak o 4,4 procenta. "Výsledky předčily očekávání a potvrdily marketingové
analýzy," řekl Samec. Budvar tím chtěl zvýšit konkurenceschopnost a odlišit se
od ostatních značek piv. Podobnou motivaci měly i zbylé tři pivovary.
Antimonopolní úřad dostal čtyři podněty. Jedním se nezabýval, protože odkazoval
na zákon o obalech. Ve třech zbylých si menší pivovarníci stěžovali především na
výrobce gambrinusu Plzeňský Prazdroj.
Masívní výměna desítek miliónů pivních lahví, k níž vloni a letos přistoupily čtyři velké pivovary, nevedla ke zneužití dominantního postavení na trhu. Oznámil to včera Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ten proto ani s žádným pivovarem nezahájil správní řízení.
Neznamená to ale, že je situace ideální. "Víme, že není všechno plně v pořádku. Ale věc je upravena jiným zákonem - o odpadech. Měla by ho kontrolovat obchodní inspekce a Ministerstvo životního prostředí," řekl šéf úřadu Martin Pecina. Objeví-li se další podněty, nelze proto vyloučit další šetření.
Za stížností byly obavy skupiny malých a středních pivovarů z kroku Plzeňského Prazdroje, Budějovického Budvaru, Pivovarů Staropramen a Starobrna. Ty vyměnily staré pivní lahve NRW za nové, firemní. A menší hráči tvrdí, že jim to způsobí obchodní i ekonomické ztráty, potlačí konkurenci a rozvrátí fungující výkup vratných lahví.
To se ale podle úřadu nepotvrdilo. Pochybění neobjevila ani Česká inspekce životního prostředí, která na výkup obalů dohlíží. Problém nevidí ani obchodní řetězce, které úřad oslovil. "Jak byla provedena kontrola, takový je výsledek," netají se ale zklamáním Jiří Fusek, šéf Svazu malých nezávislých pivovarů. Ty se cítí nejvíc ohroženy a mluví o stamiliónových škodách.
Kdyby totiž čtyři velcí hráči neodebrali své lahve, obchodní sítě by je prodaly těm menším. Mají proti nim silnou zbraň - nevykoupíte lahve, vylistujeme vás. "Vrací se nám navíc minimálně 15 procent cizích lahví," řekl Fusek, vlastnící Pivovar Černá Hora. Odhaduje se, že na trhu je 250 až 270 miliónů kusů lahví, které na sebe váží přes tři čtvrtě miliardy korun.
Velké pivovary, které lahve vyměnily, ale problémy odmítají. Podle mluvčího Prazdroje Vladimíra Juriny pivovar postupuje podle zákona. Ten nařizuje staré láhve vykupovat ještě rok po zavedení nových. "A to děláme," říká Jurina. Prazdroj "převlékl" svou nejprodávanější značku Gambrinus, které patří čtvrtina trhu, loni v únoru. Na výkup NRW lahví má tedy ještě zhruba tři měsíce. Teď na podzim jich firma měsíčně odkupuje pět kamiónů. Buď jimi plní své jiné značky, likviduje je nebo vyváží do zahraničí.
Podobně jednal i Budějovický Budvar. Ten však roční lhůtu naplnil už v říjnu a 30. listopadu proto výkup NRW lahví definitivně ukončí. "Jde o víc než dvacet miliónů lahví. To je víc, než nám ukládal zákon. Ale pokládáme to za součást dobrých mravů," sdělil mluvčí podniku Petr Samec.
Budvar do oběhu uvedl 17,5 miliónu nových lahví. A ty mu pomohly výrazně zvýšit domácí prodej lahvového piva. Ten mu stoupl meziročně o plných 28 procent. Na export pak o 4,4 procenta. "Výsledky předčily očekávání a potvrdily marketingové analýzy," řekl Samec. Budvar tím chtěl zvýšit konkurenceschopnost a odlišit se od ostatních značek piv. Podobnou motivaci měly i zbylé tři pivovary.
Antimonopolní úřad dostal čtyři podněty. Jedním se nezabýval, protože odkazoval na zákon o obalech. Ve třech zbylých si menší pivovarníci stěžovali především na výrobce gambrinusu Plzeňský Prazdroj.
Neznamená to ale, že je situace ideální. "Víme, že není všechno plně v pořádku. Ale věc je upravena jiným zákonem - o odpadech. Měla by ho kontrolovat obchodní inspekce a Ministerstvo životního prostředí," řekl šéf úřadu Martin Pecina. Objeví-li se další podněty, nelze proto vyloučit další šetření.
Za stížností byly obavy skupiny malých a středních pivovarů z kroku Plzeňského Prazdroje, Budějovického Budvaru, Pivovarů Staropramen a Starobrna. Ty vyměnily staré pivní lahve NRW za nové, firemní. A menší hráči tvrdí, že jim to způsobí obchodní i ekonomické ztráty, potlačí konkurenci a rozvrátí fungující výkup vratných lahví.
To se ale podle úřadu nepotvrdilo. Pochybění neobjevila ani Česká inspekce životního prostředí, která na výkup obalů dohlíží. Problém nevidí ani obchodní řetězce, které úřad oslovil. "Jak byla provedena kontrola, takový je výsledek," netají se ale zklamáním Jiří Fusek, šéf Svazu malých nezávislých pivovarů. Ty se cítí nejvíc ohroženy a mluví o stamiliónových škodách.
Kdyby totiž čtyři velcí hráči neodebrali své lahve, obchodní sítě by je prodaly těm menším. Mají proti nim silnou zbraň - nevykoupíte lahve, vylistujeme vás. "Vrací se nám navíc minimálně 15 procent cizích lahví," řekl Fusek, vlastnící Pivovar Černá Hora. Odhaduje se, že na trhu je 250 až 270 miliónů kusů lahví, které na sebe váží přes tři čtvrtě miliardy korun.
Velké pivovary, které lahve vyměnily, ale problémy odmítají. Podle mluvčího Prazdroje Vladimíra Juriny pivovar postupuje podle zákona. Ten nařizuje staré láhve vykupovat ještě rok po zavedení nových. "A to děláme," říká Jurina. Prazdroj "převlékl" svou nejprodávanější značku Gambrinus, které patří čtvrtina trhu, loni v únoru. Na výkup NRW lahví má tedy ještě zhruba tři měsíce. Teď na podzim jich firma měsíčně odkupuje pět kamiónů. Buď jimi plní své jiné značky, likviduje je nebo vyváží do zahraničí.
Podobně jednal i Budějovický Budvar. Ten však roční lhůtu naplnil už v říjnu a 30. listopadu proto výkup NRW lahví definitivně ukončí. "Jde o víc než dvacet miliónů lahví. To je víc, než nám ukládal zákon. Ale pokládáme to za součást dobrých mravů," sdělil mluvčí podniku Petr Samec.
Budvar do oběhu uvedl 17,5 miliónu nových lahví. A ty mu pomohly výrazně zvýšit domácí prodej lahvového piva. Ten mu stoupl meziročně o plných 28 procent. Na export pak o 4,4 procenta. "Výsledky předčily očekávání a potvrdily marketingové analýzy," řekl Samec. Budvar tím chtěl zvýšit konkurenceschopnost a odlišit se od ostatních značek piv. Podobnou motivaci měly i zbylé tři pivovary.
Antimonopolní úřad dostal čtyři podněty. Jedním se nezabýval, protože odkazoval na zákon o obalech. Ve třech zbylých si menší pivovarníci stěžovali především na výrobce gambrinusu Plzeňský Prazdroj.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích