Autobusy se barví do zelena
V listopadu se na výstavišti v pražských Letňanech konal 2. ročník výstavy Coach
Progress, bus & coach business 2006. Na veletrhu si odbylo svou českou premiéru
deset autobusových novinek: např. Mercedes Benz Citaro LE, Urbino LE firmy
Solaris, městská verze modelu Turquoise firmy Isuzu, Cygnus firmy Beulas, či
autobusy Magiq firmy VDL Bova, své novinky prezentovaly firmy Volvo, Novoplan,
Iveco. Jedním z hlavních projektů výstavy byl však nový program "Zelená Evropa",
který má za úkol probudit zájem odborníků i veřejnosti o celkové řešení
problematiky ekologie v oblasti hromadné dopravy. Evropa se pomalu připravuje na
přechod k novým druhům alternativních paliv pro spalovací motory, a ČR nezůstává
v tomto procesu stranou díky několika výrobcům, kteří se intenzivně zabývají
vývojem a výrobou autobusů na alternativní paliva, především s pohonem na
stlačený zemní plyn (CNG).
V listopadu se na výstavišti v pražských Letňanech konal 2. ročník výstavy Coach Progress, bus & coach business 2006. Na veletrhu si odbylo svou českou premiéru deset autobusových novinek: např. Mercedes Benz Citaro LE, Urbino LE firmy Solaris, městská verze modelu Turquoise firmy Isuzu, Cygnus firmy Beulas, či autobusy Magiq firmy VDL Bova, své novinky prezentovaly firmy Volvo, Novoplan, Iveco. Jedním z hlavních projektů výstavy byl však nový program "Zelená Evropa", který má za úkol probudit zájem odborníků i veřejnosti o celkové řešení problematiky ekologie v oblasti hromadné dopravy. Evropa se pomalu připravuje na přechod k novým druhům alternativních paliv pro spalovací motory, a ČR nezůstává v tomto procesu stranou díky několika výrobcům, kteří se intenzivně zabývají vývojem a výrobou autobusů na alternativní paliva, především s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG).
Mezi ně patří např. firma Tedom. Na pražské výstavě v rámci programu GREEN EUROPE - zelené autobusy pro Evropu představil ekologický, nízkopodlažní autobus TEDOM 123 G s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) zástupcům dopravních podniků z měst východní a střední Evropy na firemní prezentaci připravené na základě programu podpory pro exportní politiky českých firem.
Výrobou autobusů na stlačený zemní plyn se zabývá v České Lípě i společnost EKOBUS, stroje pro využití v městské hromadné i meziměstské veřejné dopravě splňující technickou normu EURO 3, jsou poháněny poháněných motorem vyhovujícím emisním parametrům na úrovni EURO 5.
V Ústavu jaderného výzkumu Řež probíhá v současné době projekt na stavbu autobusu poháněného vodíkovými palivovými články a čerpací stanice na vodík, ve spolupráci s plzeňskou Škodou Electric a Linde Gas.
Zemní plyn (CNG) je palivo nejbližší budoucnosti - jsou vyřešené zásadní technické otázky praktického provozu, plyn lze použít ve všech typech spalovacích motorů, které jsou pro tento účel upraveny. Další nyní často diskutovaná varianta - vodík - pro užívání v běžném provozu není ještě v takovém stádiu vývoje, aby došlo v krátkém časovém horizontu k jeho zavedení. Autobusy s pohonem na zemní plyn (CNG) jsou tak v současné době zřejmě optimální formou. Např. Středočeský kraj předpokládá, že v roce 2015 bude každý dvacátý autobus v rámci Středočeské integrované dopravy jezdit na alternativní pohon.
K zajímavým konceptům patří i práce společnosti Volvo, která představila model 7700 CNG na zemní plyn, ale experimentuje i s dalšími druhy pohonů, mezi nimiž zaujímá výrazné místo hybridní koncepce pro těžká vozidla. která zajišťuje úspory paliva při jízdě s častým brzděním a akcelerací - kalkulace indikují možnosti úspor paliva nad 35 %.
Zásadní část hybridního řešení je označena I-SAM, a zahrnuje kombinovaný, startovací motor, pohonnou jednotku a generátor. Protože spojení elektromotoru s dieselem je paralelní, mohou pracovat společně, takže kapacita hybridu podstatně vybaveno menším dieselovým motorem a zároveň si udržet požadovaný výkon. Diesel v hybridním systému může využívat také biopaliva. Nový hybridní autobus Volvo ) prochází nyní sérií různých testů, a firma odhaduje, že na trhu se tato vozidla objeví během několika let.
Mezi ně patří např. firma Tedom. Na pražské výstavě v rámci programu GREEN EUROPE - zelené autobusy pro Evropu představil ekologický, nízkopodlažní autobus TEDOM 123 G s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) zástupcům dopravních podniků z měst východní a střední Evropy na firemní prezentaci připravené na základě programu podpory pro exportní politiky českých firem.
Výrobou autobusů na stlačený zemní plyn se zabývá v České Lípě i společnost EKOBUS, stroje pro využití v městské hromadné i meziměstské veřejné dopravě splňující technickou normu EURO 3, jsou poháněny poháněných motorem vyhovujícím emisním parametrům na úrovni EURO 5.
V Ústavu jaderného výzkumu Řež probíhá v současné době projekt na stavbu autobusu poháněného vodíkovými palivovými články a čerpací stanice na vodík, ve spolupráci s plzeňskou Škodou Electric a Linde Gas.
Zemní plyn (CNG) je palivo nejbližší budoucnosti - jsou vyřešené zásadní technické otázky praktického provozu, plyn lze použít ve všech typech spalovacích motorů, které jsou pro tento účel upraveny. Další nyní často diskutovaná varianta - vodík - pro užívání v běžném provozu není ještě v takovém stádiu vývoje, aby došlo v krátkém časovém horizontu k jeho zavedení. Autobusy s pohonem na zemní plyn (CNG) jsou tak v současné době zřejmě optimální formou. Např. Středočeský kraj předpokládá, že v roce 2015 bude každý dvacátý autobus v rámci Středočeské integrované dopravy jezdit na alternativní pohon.
K zajímavým konceptům patří i práce společnosti Volvo, která představila model 7700 CNG na zemní plyn, ale experimentuje i s dalšími druhy pohonů, mezi nimiž zaujímá výrazné místo hybridní koncepce pro těžká vozidla. která zajišťuje úspory paliva při jízdě s častým brzděním a akcelerací - kalkulace indikují možnosti úspor paliva nad 35 %.
Zásadní část hybridního řešení je označena I-SAM, a zahrnuje kombinovaný, startovací motor, pohonnou jednotku a generátor. Protože spojení elektromotoru s dieselem je paralelní, mohou pracovat společně, takže kapacita hybridu podstatně vybaveno menším dieselovým motorem a zároveň si udržet požadovaný výkon. Diesel v hybridním systému může využívat také biopaliva. Nový hybridní autobus Volvo ) prochází nyní sérií různých testů, a firma odhaduje, že na trhu se tato vozidla objeví během několika let.
Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích