zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Dnes otevíraná dálnice D11 čelí žalobě Dětí Země

20.12.2006
EIA
Dnes otevíraná dálnice D11 čelí žalobě Dětí Země

Přestože úsek dálnice D11 z Libic nad Cidlinou do Chýště má být dnes otevřen, Městský soud v Praze má od května na stole žalobu Dětí Země proti vydání jednoho stavebního povolení Ministerstvem dopravy. Existuje totiž důvodná pochybnost o tom, zda územní rozhodnutí pro úsek dálnice D1104 přes Národní přírodní rezervaci Libický luh nabylo právní moci, neboť krajský úřad v Praze v srpnu 2005 zřejmě nezákonným způsobem rozhodnul o odvolání dvou občanských sdružení.

 

„Podle Nejvyššího správního soudu byly dvě sdružení účastníky územního řízení a mělo být tak o jejich odvolání věcně rozhodnuto. Krajský úřad v Praze však jejich odvolání odmítnul a navíc své rozhodnutí nedoručil všem účastníkům řízení,“ objasňuje složitou právní kauzu Miroslav Patrik z Dětí Země.

Z rozsudku NSS č.j. 6 A 20/2002-80 z prosince 2004 totiž vyplývá, že o námitkách sdružení Svoboda zvířat Hradec Králové a Občanského sdružení za šetrnou dopravu v jejich odvoláních proti vydání územního rozhodnutí v roce 2001 mělo věcně rozhodnout Ministerstvo pro místní rozvoj, nikoliv krajský úřad. Ten se jimi vůbec nezabýval, neboť prohlásil, že obě sdružení nejsou účastníky územního řízení.

Jelikož územní rozhodnutí na úsek dálnice D1104 Libice nad Cidlinou – Chýšť zřejmě bylo vydáno nepříslušným správním úřadem a nebylo ani řádně všem účastníkům řízení doručeno, nemůže být tedy pravomocné. Tím pádem by nebyla pravomocná žádná navazující stavební povolení pro tento úsek.

Děti Země se také letos již čtyřikrát pokusily od krajského úřadu v Praze získat kopii inkriminovaného odmítnutého rozhodnutí o odvolání proti vydání územního rozhodnutí, ale úřad to stále odpírá.

„Dálnice D11 je typickým příkladem velké dopravní stavby, při jejichž přípravě soudy odhalují, že státní úředníci porušují naše zákony,“ připomíná Patrik na základě řady soudních sporů při schvalování D11.

S kritikou výstavby dálnice přes NPR Libický luh začali již v roce 1995 aktivisté ze Svobody zvířat Hradec Králové, dále z Hnutí DUHA a z Občanského sdružení za šetrnou dopravu. Později se přidaly Děti Země a Ekologický právní servis. Během deseti let se tato sdružení účastnila nejméně padesáti správních řízení.

Zdroj: TZ Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí