zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Výstavba dálnice D8 přes Krušné hory byla s potížemi

21.12.2006
EIA
Výstavba dálnice D8 přes Krušné hory byla s potížemi

Přestože část dálnice D8 z Trmic přes Krušné hory má být zítra otevřena, provázelo její výstavbu řada nezákonných zásahů do přírody, které řešila ústecká Česká inspekce životního prostředí. Například v roce 2003 Děti Země upozornily, že na místě zařízení staveniště u tunelu Panenská pro společnost Metrostav, a. s. došlo k nezákonnému vykácení asi hektaru lesa. V roce 2005 pak ČIŽP této společnosti dokonce uložila miliónovou pokutu za znečištění Jílovského potoka důlními vodami z tunelu Panenská.

„Chápu, že při výstavbě velkých staveb se občas stane nějaké nedopatření, ale v případě tohoto úseku dálnice D8 byla evidentní snaha vše zrychlit bez ohledu na zákony,“ myslí si Miroslav Patrik z Dětí Země.

ČIŽP v minulosti řešila čtyři stížnosti na porušování zákona o ochraně přírody a krajiny, které Děti Země podaly. Například v listopadu 2002 nahlásily, že jižní portál průzkumné štoly tunelu Panenská leží na lokalitě ohrožené rostliny koprník štětinolistý, aniž byl tehdejším okresním úřadem povolen zásah do jeho biotopu.

červenci 2003 pak oznámily, že u severního portálu tohoto tunelu došlo k předčasnému vykácení hektaru lesa, aby si zde společnost Metrostav, a. s. zřídila své zařízení staveniště. V květnu 2004 Děti Země zase zjistily, že v trase dálnice v Přírodním parku Východní Krušné hory byly narychlo vykáceny stovky stromů, neboť se nikomu nechtělo čekat až v říjnu skončí vegetační období.

Kromě toho dokonce občané Libouchce v dubnu 2005 objevili, že v Jílovském potoce vymizeli ryby a že potok je znečištěn důlními vodami, které vytékaly z jižního portálu tunelu Panenská, kterou budovala společnost Metrostav, a. s. V září ji pak ČIŽP uložila miliónovou pokutu.

„Co se týče přípravy dálnice D8 přes České středohoří, tak vše probíhá podle našeho harmonogramu. Na podzim roku 2007 může být vydáno posledního stavební povolení, takže by dálnice byla hotova během roku 2010,“ myslí si Patrik, který připomněl, že Nejvyšší správní soud ještě řeší dvě žaloby s nejistým výsledkem.

Podle představ Ředitelství silnic a dálnic ČR z ledna 2005 mělo být poslední stavební povolení pro dálnici D8 v Českém středohoří vydáno v lednu 2007. Celá stavba by tak měla být hotova v prosinci 2008.

Internetové stránky:

Analýza Dětí Země o dostavbě D8 v Českém středohoří: http://tunelkubacka.ecn.cz/index.php?co=analyza

Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí