zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ekologičtí hrdinové, nebo jen marketingová cvičení?

29.12.2006
Obecné
Ekologičtí hrdinové, nebo jen marketingová cvičení?
Jsou nejnovější auta na alternativní paliva opravdu tak dobrá, jak o sobě tvrdí?
Tesla Roadster
Cena 2 310 000 Kč
V prodeji 2009

Představte si auto, které jezdí výlučně na elektřinu. Snadné. A teď si představte takové, které s sebou nemusí tahat mnohasetkilogramové baterie. To už je o něco těžší, a právě proto má čistě elektrické (a emisí prosté) auto pro řidiče velký tržní potenciál.

1

Zatím však takové nikdo nepostavil. Zatím. Jenže teď přichází Tesla Roadster. Nikola Tesla byl muž, který vynalezl střídavý proud, a automobilka nesoucí jeho jméno se specializuje na elektromobily. (Myslím, že českého výrobce elektroniky můžeme s klidem opominout.) Prvním z nich má být otevřený dvousedadlový roadster, který se bude vyrábět v Norfolku a bude založen na Lotusu Elise. Je oproti Elise o zhruba dvanáct centimetrů delší, ale hlavní rozdíl najdete v motorovém prostoru. Namísto čtyřválcového motoru se tam nachází 6831 lithium-iontových baterií, které dodávají energii elektromotoru o výkonu 245 koní. Ten dokáže rozjet auto na 100 km/h za pouhé čtyři sekundy, dosáhnout s ním maximální rychlosti přes 200 km/h a ujet 400 kilometrů na jedno nabití.

2

Jinými slovy, tohle je opravdové sportovní auto. Dosud nemůžeme říct, jak Tesla Roadster jezdí, protože nás nenechali jediný existující prototyp řídit. Ale i ze sedadla spolujezdce je jasné, že jen extrémně náročný zákazník by mohl být nespokojen s jeho chováním na silnici. Na jedné ze zkušebních tras Lotusu bylo tohle auto opravdu výjimečně rychlé. Neakceleruje jako běžná auta – spíš se vám zdá, jako by vás vymrštil obrovský neviditelný katapult. Nejvyšší točivý moment (zhruba 265 Nm) je k dispozici již od nulových otáček a to znamená, že nejtvrdší práce pro řidiče přichází při rozjezdu a potom okolo stovky, kdy se řadí dvojka. Ještě v 9500 ot./min. produkuje motor 204 Nm, takže nemáte pocit, že by mu docházel dech. A když podržíte pedál na podlaze, bude točit až do 13 500 ot./min. Výsledkem je naprosto neúnavné zrychlení, které působí jako u motoru s turbodmychadlem, jež je neustále v záběru.


Tesla Roadster je o 150 kg těžší než Elise a nárůst hmotnosti se projevuje v o něco větších náklonech karoserie, menší ochotě měnit směr a línějším chování než u dárcovského auta. Auto, s nímž jsme jeli, však mělo stejné nastavení podvozku jako Elise. Před začátkem sériové výroby Tesla pravděpodobně vybaví auto stabilizátorem, který vyrovná o něco větší náklony způsobené vahou všech baterií, takže se s kamarády u piva můžete klidně vsadit, že tohle auto bude skvěle ovladatelné.

3

Teslu Roadster si budete moci koupit až v roce 2009 a bude vás pravděpodobně stát víc než dva miliony. Alespoň si ji však budete moci koupit. Získáte v ní totiž opravdové sportovní auto, s nímž se nebudete nikdy muset přiblížit k benzínce.


První verdikt *****
Dokonale čistá verze jednoho z nejúchvatnějších sportovních aut na trhu. A brzy bude v prodeji.


Oaktec Honda Insight
Jste si jistí, že budoucí ekologická auta budou nudná, pomalá a otravná? Potom budete možná překvapeni, že v Británii už jezdí rallye auto skupiny Formula 1000, které je poháněné kombinací elektřiny a biopaliva.

4

Oaktec Honda Insight je dílem lancasterské konstrukční kanceláře Oak Technical Services. Zakladatelé společnosti Paul Andrews a Bill Meeson v roce 2004 koupili bouranou Hondu Insight, opravili ji, vybavili ochrannou klecí a skořepinovými sedačkami a vylepšili podvozek. Potom ji upravili na pohon bioetanolem E85 a hybridní pohonný systém nastavili na větší odběr. Jinak auto zůstalo v podstatě v sériové podobě. Ne, nezbláznili se. Ve skutečnosti se odolná a lehká karoserie auta dobře hodí pro závody, což dokázala letošním vítězstvím ve své kategorii.


Je pravda, že soutěží jen proti litrovým micrám, yarisům a VW Polo. Ale už jen to, že vůbec závodí, popírá předsudky všech lidí, kteří ji viděli smýkat se po šotolině. Už jen proto má její existence smysl.


První verdikt ***
Odvážné a inovativní. Je to ta poslední věc, kterou byste na rallye čekali.


BMW Hydrogen 7
Pokud bychom oceňovali vizionářství, muselo by tohle BMW dostat nejvyšší hodnocení. Vypadá to sice jako nenasytná 760iL (a také dokáže spořádat spousty benzínu), ale můžete s ní jezdit i na zkapalněný vodík. A pokud to uděláte, dostanete se tak blízko nulovým emisím, jak jen to je se spalovacím motorem možné. BMW jich vyrobí pouhých sto a pronajme je na dva roky různým úřadům.

5

Pravděpodobně je to tím, že kapalný vodík je na evropských benzínkách tak vzácným zbožím, že by se nevyplatilo takové auto prodávat (kdyby k tomu došlo, byla by cena podobná jako u normální 760iL). Přesto je to plně homologované, typově schválené sériové auto. Není však bez problémů. Povaha vodíku způsobuje, že se plná nádrž změní v téměř prázdnou za pouhých 17 dní jenom kvůli odpařování. A to není ideální naplnění sloganu BMW o dokonalých autech pro řidiče. Přesto je Hydrogen 7 použitelným luxusním autem.


První verdikt ****
Velký pokrok. Škoda že je BMW nebude prodávat.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
21
7. 2017
21-22.7.2017 - Přednáška, diskuse
Praha 6, FTVS UK a Divoká Šárka
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí