Obchod s emisemi zdraží ceny letenek
Evropská komise včera oficiálně přijala návrh na zahrnutí leteckých přepravců do
systému obchodování s emisními povolenkami. Oznámila to komise s tím, že lety v
rámci Evropské unie budou do tohoto systému zahrnuty v roce 2011 a lety přes
hranice EU o rok později. Opatření se zřejmě projeví i v cenách letenek.
Systém obchodování s emisními povolenkami je klíčovým nástrojem EU ke splnění
závazků z Kjótského protokolu o snížení emisí skleníkových plynů. Systém
stanovuje emisní limity velkým znečišťovatelům, jako jsou elektrárny a ropné
rafinérie.
Podniky, které znečišťují méně, mohou v rámci tohoto systému přebytečné
povolenky prodat firmám, jež kvóty překračují. Obchodování s povolenkami v EU
začalo loni. Systém však zatím nezahrnuje leteckou přepravu, která je rostoucím
zdrojem znečištění, píše agentura Reuters.
Asociace evropských leteckých společností (AEA) uvedla, že její členové budou
pravděpodobně muset povolenky dokupovat, protože limity pro leteckou přepravu
budou příliš přísné. "Bude to břemeno a mohlo by to být těžké břemeno," řekla
mluvčí AEA Francoise Humbertová. Dodala, že aerolinie nebudou moci vzhledem k
silně konkurenčnímu prostředí přenést všechny dodatečné náklady na cestující.
Mezi členy asociace patří rovněž České aerolinie. "Přesné dopady zatím nelze
vyčíslit, protože nejsou stanoveny výše limitů," sdělila k problému mluvčí ČSA
Daniela Hupáková.
Komise předpokládá, že ceny letenek na menší vzdálenosti do roku 2020 v důsledku
zařazení letecké přepravy do systému emisních povolenek stoupnou o 1,8 až devět
eur (zhruba 50 až 250 Kč). "Očekává se, že jakýkoli nárůst nákladů související s
tímto systémem bude omezený a výrazně nižší, než nárůst způsobený změnami cen
ropy v posledních letech," zdůraznila komise.
Emise z mezinárodní letecké přepravy se v unii podle komise zvyšují rychleji než
emise z jakéhokoli jiného odvětví. "Hrozí, že tento růst zničí pokrok EU ve
snižování celkových emisí skleníkových plynů," uvedla komise.
Původní plán komise počítal s tím, že do systému obchodování s povolenkami budou
již v roce 2011 zařazeny všechny lety. Tento záměr si však vysloužil kritiku ze
strany leteckého průmyslu i významných obchodních partnerů, včetně Spojených
států.
Evropská komise včera oficiálně přijala návrh na zahrnutí leteckých přepravců do systému obchodování s emisními povolenkami. Oznámila to komise s tím, že lety v rámci Evropské unie budou do tohoto systému zahrnuty v roce 2011 a lety přes hranice EU o rok později. Opatření se zřejmě projeví i v cenách letenek.
Systém obchodování s emisními povolenkami je klíčovým nástrojem EU ke splnění závazků z Kjótského protokolu o snížení emisí skleníkových plynů. Systém stanovuje emisní limity velkým znečišťovatelům, jako jsou elektrárny a ropné rafinérie.
Podniky, které znečišťují méně, mohou v rámci tohoto systému přebytečné povolenky prodat firmám, jež kvóty překračují. Obchodování s povolenkami v EU začalo loni. Systém však zatím nezahrnuje leteckou přepravu, která je rostoucím zdrojem znečištění, píše agentura Reuters.
Asociace evropských leteckých společností (AEA) uvedla, že její členové budou pravděpodobně muset povolenky dokupovat, protože limity pro leteckou přepravu budou příliš přísné. "Bude to břemeno a mohlo by to být těžké břemeno," řekla mluvčí AEA Francoise Humbertová. Dodala, že aerolinie nebudou moci vzhledem k silně konkurenčnímu prostředí přenést všechny dodatečné náklady na cestující. Mezi členy asociace patří rovněž České aerolinie. "Přesné dopady zatím nelze vyčíslit, protože nejsou stanoveny výše limitů," sdělila k problému mluvčí ČSA Daniela Hupáková.
Komise předpokládá, že ceny letenek na menší vzdálenosti do roku 2020 v důsledku zařazení letecké přepravy do systému emisních povolenek stoupnou o 1,8 až devět eur (zhruba 50 až 250 Kč). "Očekává se, že jakýkoli nárůst nákladů související s tímto systémem bude omezený a výrazně nižší, než nárůst způsobený změnami cen ropy v posledních letech," zdůraznila komise.
Emise z mezinárodní letecké přepravy se v unii podle komise zvyšují rychleji než emise z jakéhokoli jiného odvětví. "Hrozí, že tento růst zničí pokrok EU ve snižování celkových emisí skleníkových plynů," uvedla komise.
Původní plán komise počítal s tím, že do systému obchodování s povolenkami budou již v roce 2011 zařazeny všechny lety. Tento záměr si však vysloužil kritiku ze strany leteckého průmyslu i významných obchodních partnerů, včetně Spojených států.
Systém obchodování s emisními povolenkami je klíčovým nástrojem EU ke splnění závazků z Kjótského protokolu o snížení emisí skleníkových plynů. Systém stanovuje emisní limity velkým znečišťovatelům, jako jsou elektrárny a ropné rafinérie.
Podniky, které znečišťují méně, mohou v rámci tohoto systému přebytečné povolenky prodat firmám, jež kvóty překračují. Obchodování s povolenkami v EU začalo loni. Systém však zatím nezahrnuje leteckou přepravu, která je rostoucím zdrojem znečištění, píše agentura Reuters.
Asociace evropských leteckých společností (AEA) uvedla, že její členové budou pravděpodobně muset povolenky dokupovat, protože limity pro leteckou přepravu budou příliš přísné. "Bude to břemeno a mohlo by to být těžké břemeno," řekla mluvčí AEA Francoise Humbertová. Dodala, že aerolinie nebudou moci vzhledem k silně konkurenčnímu prostředí přenést všechny dodatečné náklady na cestující. Mezi členy asociace patří rovněž České aerolinie. "Přesné dopady zatím nelze vyčíslit, protože nejsou stanoveny výše limitů," sdělila k problému mluvčí ČSA Daniela Hupáková.
Komise předpokládá, že ceny letenek na menší vzdálenosti do roku 2020 v důsledku zařazení letecké přepravy do systému emisních povolenek stoupnou o 1,8 až devět eur (zhruba 50 až 250 Kč). "Očekává se, že jakýkoli nárůst nákladů související s tímto systémem bude omezený a výrazně nižší, než nárůst způsobený změnami cen ropy v posledních letech," zdůraznila komise.
Emise z mezinárodní letecké přepravy se v unii podle komise zvyšují rychleji než emise z jakéhokoli jiného odvětví. "Hrozí, že tento růst zničí pokrok EU ve snižování celkových emisí skleníkových plynů," uvedla komise.
Původní plán komise počítal s tím, že do systému obchodování s povolenkami budou již v roce 2011 zařazeny všechny lety. Tento záměr si však vysloužil kritiku ze strany leteckého průmyslu i významných obchodních partnerů, včetně Spojených států.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích