Omezení emisí z letadel v zájmu řešení změny klimatu
Letecký provoz je jedním z hlavních zdrojů emisí skleníkových plynů v Evropě -
jeho zahrnutí do systému EU pro obchodování s emisemi (ETS) by mohlo do roku
2020 vést ke snížení emisí CO2 způsobených leteckou dopravou o 46 %.
Letecký provoz je jedním z hlavních zdrojů emisí skleníkových plynů v Evropě - jeho zahrnutí do systému EU pro obchodování s emisemi (ETS) by mohlo do roku 2020 vést ke snížení emisí CO2 způsobených leteckou dopravou o 46 %.
Zatímco objem emisí způsobených vnitrostátními lety klesá, emise způsobené mezistátními lety se zvyšují, což narušuje boj EU proti změně klimatu. Je to způsobeno skutečností, že na vnitrostátní lety se Kjótský protokol vztahuje, zatímco na mezinárodní letecký provoz nikoli. Emise v EU způsobené mezinárodním leteckým provozem se od roku 1990 zvýšily o 87 %, avšak letecká doprava bez zohlednění environmentálních nákladů zlevňuje.
Pro ilustraci, při letecké přepravě jedné osoby z Londýna do New Yorku a zpět dojde ke vzniku přibližně stejného objemu emisí jako při ročním vytápění obydlí průměrné rodiny v EU.
Podle komisaře pro životní prostředí Stavrose Dimase se začlenění leteckého provozu do systému EU ETS zdá být nejhospodárnějším a ekologicky nejúčinnějším způsobem, jak řídit emise způsobené leteckým provozem.
Podle návrhu Komise mají letečtí dopravci získat roční obchodovatelné povolenky na emise CO2. Na konci každého roku si musí provozovatelé letecké dopravy vzájemně vyměnit určitý podíl svých povolenek podle objemů svých emisí CO2. Celkové povolené množství, které budou mít letečtí dopravci k dispozici, bude omezeno průměrnou úrovní emisí (v tunách CO2) v období 2004-2006.
Na lety v rámci EU se to bude vztahovat od roku 2011 a od roku 2012 bude oblast působnosti rozšířena na mezistátní lety, které začínají nebo končí na letišti v EU.
Jelikož letecké společnosti mohou své emise snižovat různými způsoby, zejména investováním do účinnějších letadel a motorů a optimalizací provozu, neočekává se výrazné zvyšování cen. Je však možné, že se cena zpátečních letenek na lety v rámci EU do roku 2020 zvýší o 1,8 až 9 eur.
ZDROJ: Evropská komise
Zatímco objem emisí způsobených vnitrostátními lety klesá, emise způsobené mezistátními lety se zvyšují, což narušuje boj EU proti změně klimatu. Je to způsobeno skutečností, že na vnitrostátní lety se Kjótský protokol vztahuje, zatímco na mezinárodní letecký provoz nikoli. Emise v EU způsobené mezinárodním leteckým provozem se od roku 1990 zvýšily o 87 %, avšak letecká doprava bez zohlednění environmentálních nákladů zlevňuje.
Pro ilustraci, při letecké přepravě jedné osoby z Londýna do New Yorku a zpět dojde ke vzniku přibližně stejného objemu emisí jako při ročním vytápění obydlí průměrné rodiny v EU.
Podle komisaře pro životní prostředí Stavrose Dimase se začlenění leteckého provozu do systému EU ETS zdá být nejhospodárnějším a ekologicky nejúčinnějším způsobem, jak řídit emise způsobené leteckým provozem.
Podle návrhu Komise mají letečtí dopravci získat roční obchodovatelné povolenky na emise CO2. Na konci každého roku si musí provozovatelé letecké dopravy vzájemně vyměnit určitý podíl svých povolenek podle objemů svých emisí CO2. Celkové povolené množství, které budou mít letečtí dopravci k dispozici, bude omezeno průměrnou úrovní emisí (v tunách CO2) v období 2004-2006.
Na lety v rámci EU se to bude vztahovat od roku 2011 a od roku 2012 bude oblast působnosti rozšířena na mezistátní lety, které začínají nebo končí na letišti v EU.
Jelikož letecké společnosti mohou své emise snižovat různými způsoby, zejména investováním do účinnějších letadel a motorů a optimalizací provozu, neočekává se výrazné zvyšování cen. Je však možné, že se cena zpátečních letenek na lety v rámci EU do roku 2020 zvýší o 1,8 až 9 eur.
ZDROJ: Evropská komise
Sdílet článek na sociálních sítích