zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

CNG: Perspektivní palivo pro městské autobusy

10.01.2007
Obecné
CNG: Perspektivní palivo pro městské autobusy
Díky novele zákona o spotřební dani je od letošního roku osvobozen od spotřební daně stlačený zemní plyn CNG, který se používá jako palivo v dopravě. Důvody, které vedly poslance k tomuto rozhodnutí jsou ekonomické (nižší cena paliva), ekologické (nižší emise) a strategické (odhadované zásoby plynu na 70 až 200 let). Nulová sazba by měla trvat až do roku 2012, kdy se začne postupně, zhruba ve čtyřech etapách, zvyšovat (viz tabulka). V roce 2020 by se měla dostat na současnou úroveň (za předpokladu, že EU sazbu nezmění).

Podíl zemního plynu na spotřebě pohonných hmot by tak mohl do roku 2020 vzrůst u nás z nynějšího půl promile na 10 %.

Můžeme proto očekávat, že se postupně bude zvyšovat i počet autobusů využívajících palivo CNG. Zatím na tento pohon jezdí v městské hromadné a meziměstské linkové dopravě pouze 165 autobusů - v Novém Boru, České Lípě, Havířově, Prostějově, Frýdku-Místku atd.

V PROSTĚJOVĚ JEZDÍ UŽ 15 LET

Mezi průkopníky patří město Prostějov, které vsadilo na tento typ autobusů už v roce 1991. "Začínali jsme s deseti autobusy Karosa, které jsme přestavěli na CNG. Vedle ekologických parametrů jsme sledovali rovněž ekonomickou stránku provozu těchto vozidel. Ukázalo se, že motory s pohonem na CNG mají vyšší životnost než naftové. A spotřeba CNG vyjádřená v Kč/km je nižší o zhruba 2,60 Kč/km proti srovnatelným typům autobusů jezdících na naftu," uvedla Ing. Martina Zatloukalová, manažerka obchodu a marketingu společnosti FTL-BUS.

V městské hromadné dopravě (MHD) v Prostějově je nyní nasazeno celkem 21 autobusů, z toho 18 na CNG. Roční úspora proti pohonu na naftu činní přibližně 1,5 mil. Kč při stávajícím proběhu kilometrů v MHD (ročně se v celé MHD v Prostějově ujede 740 tisíc kilometrů). Celková výše úspory záleží na skladbě kilometrů mezi sekcí CNG a naftou. Předpokládá se, že by mohla dosáhnout přibližně 1 mil. Kč za rok.

PŘIBUDOU NOVÉ PLNICÍ STANICE

Většímu rozšíření autobusů jezdících na CNG ve městech brání prozatím malá síť plnicích stanic. V současné době je v ČR 11 těchto stanic. Ing. Martina Zatloukalová říká, že na vině je i určitá setrvačnost v myšlení lidí a jakási nedůvěra v toto palivo. "Přitom pohon CNG splňuje již nyní normu exhalací EURO 5, tento motor neprodukuje žádné pevné částice do ovzduší," dodává.

Je třeba však připomenout dobrovolnou dohodu mezi plynárenskými společnostmi a vládou ČR, podle které plynárenské společnosti chtějí investovat do výstavby stovky čerpacích stanic okolo miliardy korun. V prosinci 2006 byla otevřena plnicí stanice v Ostravě, do letošního března k ní přibudou další, které zprovozní společnosti skupiny RWE - v Karlových Varech, Mladé Boleslavi, Ústí nad Labem a Brně. Do konce roku by mělo být v ČR 20 čerpacích stanic.

Dodejme, že RWE je připraveno poskytnout zájemcům o plynofikaci dopravy nejen odborné poradenství, ale také finanční podporu při pořízení autobusu na CNG ve výši až 200 tisíc Kč.

AUTOR: /sk/


Předpokládaný nárůst spotřební daně do roku 2020

Kč/t Termín

0 od 1. 1. 2007 do 31. 12. 2011

500 od 1. 1. 2012 do 31. 12. 2014

1000 od 1. 1. 2015 do 31. 12. 2017

200 od 1. 1. 2018 do 31. 12. 2019

3355 (současná daň) od 1. 1. 2020

ZDROJ: EKOBUS, a. s.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
21
7. 2017
21-22.7.2017 - Přednáška, diskuse
Praha 6, FTVS UK a Divoká Šárka
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí