zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Čínské úřady brzdí vývoj vodíkových aut

16.01.2007
Obecné
Čínské úřady brzdí vývoj vodíkových aut
Nedávno projížděl ranními ulicemi Šanghaje zelený autobus, který byl podezřele tichý. Jen vzdálený šum provázel hovory cestujících. Ten vydávaly ekologicky čisté vodíkové palivové články z obnovitelných energetických zdrojů, které poháněly zkušební vozidlo. Články vyrobil podnik Shen-Li High Tech, který chce vydělávat na vodíkovém pohonu pro autobusy, taxíky a generátory na obrovském čínském trhu.
Podnik založil Chu Li-čching, absolvent americké Clemson University, poté, kdy čínská komunistická strana dala zelenou hledání alternativních energetických zdrojů.
V posledních letech čínská vláda prohlašovala, že země se musí ve zvýšené míře spoléhat na nové technologie, které vyvinou sami Číňané. Avšak zkušenosti podniku Shen-Li i jiných firem svědčí o tom, že čínský systém jedné strany a vše prostupující státní kontrola brzdí inovace v této perspektivní oblasti.

Nečekaný zlom v Šanghaji
Ačkoliv by bylo žádoucí nezhoršovat škodlivými emisemi již tak zamořené ulice čínských měst, budoucnost ekologicky nejčistších vodíkových článků je v sevření mocných úřadů, které rozhodují o rozpočtových alokacích.
Šanghajská místní správa i stranický aparát slíbily, že budou mohutně investovat do autobusů a taxíků poháněných vodíkovými články. Ale kvůli korupčnímu skandálu byli místní představitelé odvoláni, takže je nejasné, zda bude městská správa nadále podporovat vývoj těchto technologií.
Chu Li-čching založil podnik Shen-Li v roce 1998 s cílem snížit znečištění životního prostřední a vydělat peníze.
Vodíkový pohon vyvíjejí všechny velké automobilky. Shen-Li přišel s vlastním výzkumem, v němž využil i některých zahraničních zkušeností. Doufá, že se mu podaří najít cestu k masové výrobě energeticky úsporného nového systému pohonu vozidel s nulovými emisemi. Ještě donedávna se zdálo, že cesta k těmto technologiím je otevřena, protože do té doby vlivný starosta města Šanghaje a šéf tamní stranické organizace ujistili pana Chu, že to s podporou jeho projektu myslí vážně. Na výzkum a vývoj uvolnili 200 milionů dolarů, jež by umožnily podniku Shen-Li jít vpřed. Podle tohoto plánu měla státní automobilka Shanghai Automotive Industry vyrábět většinu těchto ekologických aut a autobusů.
O tři měsíce později byli šanghajští předáci odvoláni a navíc někteří významní čínští vědci s těsnými kontakty na stranu a vládu varovali Peking, že technologie vodíkových článků v dohledné době nepokročí natolik, aby se dala zaručit masová výroba vozidel s tímto pohonem.

Kdo koupí membrány?
Nižší šanghajští představitelé sice tvrdí, že mají o tuto technologii nadále zájem, ale původní plán snížili na 100 ekologicky čistých vozidel do roku 2008. Na tento výzkum a vývoj však neuvolnili zatím žádné peníze.
Další podnik, který vyvíjí vodíkovou technologii, je Fuyuan Century Fuel Cell Power v předměstí Pekingu, který řídí Čung Ťia-lun. Tento muž, původně velitel ponorky, byl během takzvané kulturní revoluce odsouzen k smrti, trest mu byl změněn na doživotí, ale později byl po pěti letech z vězení propuštěn. V posledních letech se soustředil na výzkum a vývoj membrán, bez nichž se vodíkové články neobejdou. Vývoj pokročil, takže již roku 2000 podnik vyrobil vlastní membrány.
Městská správa Pekingu slíbila, že během letních olympijských her v roce 2008 využije k dopravě i několika autobusů na vodíkový pohon. Nemá však jít o výrobky čínských podniků - pekingská radnice je objednala u automobilky DaimlerChrysler. Místní správa v Pekingu podle svých slov přehodnocuje postoj k využití vlastních čínských vodíkových článků, v žádném případě však v čínské metropoli bezprostředně nepočítá s nějakou jejich masovou výrobou.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí