zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Šetření už dávno není nedostupný luxus pro bohaté lidi

08.02.2007
Energie
Šetření už dávno není nedostupný luxus pro bohaté lidi
Bez energetických úspor se do budoucna neobejdeme. I tak se ale spotřebitelé budou muset smířit s tím, že za energie budou platit čím dál větší částky. Tvrdí to předseda Strany zelených a ministr životního prostředí Martin Bursík.


HN: Kdy jste začal považovat energetické úspory za takovou prioritu, že jste jim podřídil i osobní život?
Já jsem se s jiným způsobem myšlení setkal už v roce 1990 během pobytu v USA a postupně jsem došel k závěru, který jsem propagoval pak i jako konzultant: prostě nejlevnější energie je energie nevyrobená a nespotřebovaná.


HN: Jak sám řešíte spotřebu v domácnosti?
Nepoužívám pro vytápění a ohřívání vody elektřinu. To je hrozně neefektivní. Topíme plynovým kotlem, ale chystám se, že přejdu na biomasu - dřevěné pelety. Trochu mě mrzí, že mám dům v centru Prahy, takže musím dodržovat různá omezení, třeba nemohu instalovat solární kolektory.


HN: Jak energií šetříte?
Používám termostatickou regulaci topení. Modulovat teplotu můžeme i na kotli, kterým vytápíme dům, to nastavení je potřeba kontrolovat a přizpůsobovat prostředí. Svítíme všude úspornými kompaktními zářivkami, a hlavně nenecháváme světla zbytečně rozsvícená. Při rekonstrukci domu jsme dobře zaizolovali půdu, takže půdní vestavba nemá tepelné ztráty, v zimě odtud teplo neutíká a v létě nepotřebuje klimatizaci. A máme kvalitní izolační okna.


HN: Většina opatření, která jmenujete, nejsou zrovna levná.
Ale to přece není bezpodmínečně tak, že by lidé za aktivnější ochranu životního prostředí museli víc platit! Zeptejte se třeba starostky v Brně Lískovci, kde investovali do zateplení obytných budov, a lidé tam teď ušetří dvě třetiny plateb na energiích. Návratnost takové investice je v řádu několika roků.


HN: Odborníci na úspory tvrdí, že nejvíc energie v Evropě se dá ušetřit v bydlení, a hned nato následuje doprava, která má taky velký potenciál. Jak šetříte v dopravě vy?
Třeba při ježdění autem. Strana zelených používá dvě auta, jednak máme diesel octavii přestavěnou na stoprocentní biopalivo, které kupujeme od jednoho lovosického výrobce. Druhý náš vůz je sponzorem zapůjčený hybrid Honda Civic, má kombinaci benzinového spalovacího motoru s elektromotorem. Jeho výhodou je, že využívá energii, která se jinak jako jalová běžně ztrácí při brzdění.


HN: Taková auta ale také nebudou dostupná pro lidi s průměrným platem.
Přestavba dieselu na biopalivo se pořídí do dvaceti tisíc korun, cena paliva je pak kolem dvacetikoruny za litr při spotřebě stejné jako u naftového motoru. Naše hybridní auto je oceněno na 623 tisíce korun, čili nárůst ceny proti standardnímu modelu taky není tak významný. Ale přiznávám, je tu úkol pro politiky - měli bychom více zatraktivnit alternativní pohony.


HN: Ve vládním prohlášení jste slíbili, že budete podporovat energeticky soběstačné obce. Zatím si investoři do zdrojů na "zelenou" energii spíš stěžují, že dostat dotaci je příliš těžké...
To je přesně směr, kterým se určitě musíme vydat. Chystáme zásadní změnu fungování Státního fondu životního prostředí. Stojíme o dotační systém, který bude transparentní a nárokový - tedy jakmile žadatel splní určitá kritéria, dostane podporu. Aby to nebylo jako dosud, že lidé musí investovat do přípravy projektu, energetických auditů, a nemají jistotu, že podporu dostanou.


HN: Budou na to ale ve vašem státním fondu peníze?
Ale ano, změnu si můžeme právě teď dovolit díky tomu, že z evropských fondů na tyto ekologické projekty máme k dispozici celkem 36 miliard korun, které můžeme čerpat v letech 2007 až 2013.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
UŽITEČNÉSEMINÁŘE.CZ
28
11. 2017
28.11.2017 - Seminář, školení
Praha,
Konferenční centrum CITY - Pankrác
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí