Ekolog: unie ustoupila lobbistům
Hrozby výrobců, že se kvůli zákonu o emisích přestěhují na Východ, jsou plané,
říká Jos Dings, ředitel Evropské federace pro dopravu a životní prostředí (T&E).
Ta v Bruselu hájí zájmy 44 nevládních ekologických organizací.
Hrozby výrobců, že se kvůli zákonu o emisích přestěhují na Východ, jsou plané, říká Jos Dings, ředitel Evropské federace pro dopravu a životní prostředí (T&E). Ta v Bruselu hájí zájmy 44 nevládních ekologických organizací.
HN: Je návrh Evropské komise na snížení emisí automobilů dobrý?
Je pozitivní, že si komise poprvé uvědomila, že dobrovolné limity nefungují a že je třeba je stanovit zákonem. Ale velice litujeme toho, že komise zmírnila jedenáct let starý cíl, na který se emise měly dostat.
HN: Ustoupila podle vás komise tlaku automobilové lobby?
To je zcela jasné. Ne o moc, ale přece. Původně plánovala tvrdší limit. Je to smutné, a zvláště role eurokomisaře Güntera Verheugena. Působí spíše jako zástupce německého automobilového průmyslu než obhájce evropských zájmů.
HN: Nemá ale pravdu, když varuje před ohrožením konkurenceschopnosti automobilek?
Ne. Hrozby, že se evropské automobilky přestěhují na Východ, jsou plané. Kdyby konkurovaly jen cenou a nikoli bezpečností, celkovou kvalitou apod., mohly by klidně vyrábět kdekoli jinde už teď. Evropa má obrovskou konkurenční výhodu v inovacích a moderních technologiích a kvůli tomuto zákonu o ní nepřijde.
HN: Výrobci ale tvrdí, že se zvýší náklady a levnější výrobou mimo Evropu by cenu udrželi dole...
Tento zákon naopak podpoří zavedení nových technologií, které výrobcům pomohou udržet si konkurenční výhodu. Každý dokáže vyrobit jednoduché auto, ale technologicky pokročilé vozy vyrobí málokdo.
HN: Stačí limit 130 gramů CO2 nebo je třeba jít dál?
Je třeba zavést do roku 2020 limit 80 gramů CO2.
HN: Je návrh Evropské komise na snížení emisí automobilů dobrý?
Je pozitivní, že si komise poprvé uvědomila, že dobrovolné limity nefungují a že je třeba je stanovit zákonem. Ale velice litujeme toho, že komise zmírnila jedenáct let starý cíl, na který se emise měly dostat.
HN: Ustoupila podle vás komise tlaku automobilové lobby?
To je zcela jasné. Ne o moc, ale přece. Původně plánovala tvrdší limit. Je to smutné, a zvláště role eurokomisaře Güntera Verheugena. Působí spíše jako zástupce německého automobilového průmyslu než obhájce evropských zájmů.
HN: Nemá ale pravdu, když varuje před ohrožením konkurenceschopnosti automobilek?
Ne. Hrozby, že se evropské automobilky přestěhují na Východ, jsou plané. Kdyby konkurovaly jen cenou a nikoli bezpečností, celkovou kvalitou apod., mohly by klidně vyrábět kdekoli jinde už teď. Evropa má obrovskou konkurenční výhodu v inovacích a moderních technologiích a kvůli tomuto zákonu o ní nepřijde.
HN: Výrobci ale tvrdí, že se zvýší náklady a levnější výrobou mimo Evropu by cenu udrželi dole...
Tento zákon naopak podpoří zavedení nových technologií, které výrobcům pomohou udržet si konkurenční výhodu. Každý dokáže vyrobit jednoduché auto, ale technologicky pokročilé vozy vyrobí málokdo.
HN: Stačí limit 130 gramů CO2 nebo je třeba jít dál?
Je třeba zavést do roku 2020 limit 80 gramů CO2.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích