zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Stavba hobbymarketu v Brně - Ivanovicích naráží na odpor občanů

16.02.2007
Obecné
Příroda
EIA
Stavba hobbymarketu v Brně - Ivanovicích naráží na odpor občanů

Hobby market Ivanovice

Na okraji současné zástavby v Brně-Ivanovicích (mezi ulicemi Černohorskou, Hradeckou a Řečkovickou) existují plány na výstavbu nového hypermarketu s domácími potřebami (tzv. Hobby market). Dle oznámení projektanta půjde o velkou stavbu s prodejní budovou 180 x 132 m, parkovištěm pro 500 vozidel, rozsáhlými terénními úpravami a novými komunikacemi. Naším názorem je, že realizace popsaného záměru by pro Ivanovice byla špatnou volbou. Důvodů je hned několik. Hypermarkety obecně vyvolávají značný nárůst automobilové dopravy. Dle údajů z výzkumu MMB z roku 2000 vzrostla doprava na přilehlých komunikacích u center hypemarketového typu (Shopping Park a Olympia) o více než 40 %. I projektová dokumentace k hypermarketu v Ivanovicích přiznává navýšení dopravy v případě jeho výstavby o více než 3 000 nových vozidel denně. Z toho 600 vozidel přibude například na ulici Černohorské, na které je jak stávající obytná zástavba, tak zde vyrůstá řada nových rodinných domů. Nárůst dopravy by s sebou přinesl výrazné zvýšení hladiny hluku i znečištění ovzduší (zejména oxidy dusíku a toxickým prachem). Podoba krajiny je důležitou hodnotou, která ovlivňuje kvalitu života lidí, jež ji obývají. Zahrnuje přírodní, kulturní i historické charakteristiky a jako taková by měla být chráněna před negativními zásahy. Ivanovice jsou městskou částí, kde převažuje spíše venkovský ráz a přírodní hodnoty území. Obří stavba Hobby marketu svým měřítkem ani vzhledem do místní krajiny vůbec nezapadá. Její výstavbou by se devastace krajiny, která již proběhla v relativně skrytém místě současného nákupního centra Globus, přiblížila až k osídlené a zachované části Ivanovic. Také negativní vlivy, které s sebou dříve přinesl hypemarket Globus (zvýšení dopravy, znečištění ovzduší či hluk), by nyní přímo dopadly na obyvatele Ivanovic. V odborném materiálu MMB nazvaném „Obchod a město“ z roku 2001 se uvádí, že 80 % nově zřízených obchodních ploch vyrůstá tzv. na zelené louce. Velice často tak dochází k záboru ploch městské zeleně či zemědělské půdy. Též Hobby market v Ivanovicích počítá se zabráním 80 000 m2 plochy. Ivanovice jsou rozvíjející se sídlo, které potřebuje prostor pro obytnou výstavbu a s ní související služby, případně drobnou výrobu i plochy pro odpočinek. Výstavba hypermarketu by si cenný prostor nenávratně uzurpovala. Projektová dokumentace předpokládá následnou výstavbu dalších super- či hypermarketů. Negativní vlivy vyvolané stavbou Hobby marketu, které jsme popsali, by se tedy dalšími stavbami znásobily. Je velké riziko, že pokud investor svůj Hobby market v Ivanovicích prosadí, nebude možné zastavit lavinu výstavby dalších hypermarketů. Dalším nebezpečím může být i vliv na zaměstnanost a podnikání v Ivanovicích. Zkušenosti z českých i zahraničních měst ukazují, že výstavba velkých nákupních center likviduje (přímými i nepřímými metodami) místní obchodníky i výrobce. Závěrem lze říci, že výstavba nového hypermarketu v Brně-Ivanovicích by byla prvním krokem směrem od trvale udržitelného rozvoje obce. Negativní dopady lze očekávat jak z pohledu kvality bydlení či životního prostředí, tak z ekonomického a sociálního hlediska.

ZDROJ: www.ekobrana.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí