Čtvrtek, 28. března 2024

Stošedesátka přijde na miliardy korun

Stošedesátka přijde na miliardy korun
Výrazně vyšší emise, vyšší hluk, větší riziko nehod, další náklady na rozšiřování dálnic jsou jen několika argumenty, proč nezvyšovat rychlost na dálnicích ze současných 130 na 160 km/h.

Proti tomu stojí argument, že současná povolená rychlost je příliš nízká, a proto by se měla zvýšit. To, že řidiči ale pak budou skutečně po dálnici jezdit rychleji, však nikdo nezaručí.

Přesto se české ministerstvo dopravy rozhodlo jít proti evropskému trendu, kdy se většinou rychlosti na určitých úsecích dálnicích ještě snižují.

To se může nakonec stát i v Česku, kde se zatím mluví jen o zvyšování rychlosti na 160 km/h. Místo toho totiž budou v některých částech dálnic, především v okolí měst a obcí, jezdit pomaleji. Důvodem je hluk z hlavních silničních tahů, který do konce roku zanesou hygienici do takzvané hlukové mapy.

"Poté se rozhodne, jestli v daném místě bude snížená rychlost, postaví se protihlukové stěny, vymění se povrch vozovky nebo se lidem koupí třívrstvá okna," říká hlavní hygienik Michael Vít. Kolik vše bude stát, zatím není jasné. Předchozí odhady se však pohybovaly mezi 60 až 400 miliardami korun. "Teď se však počítá s rychlostí 130 kilometrů. Pokud se zvýší rychlost, hladina hluku vzroste exponenciálně a je otázkou, co ještě stěny pohltí," říká ekolog Miroslav Šuta.

A podobně vzroste i znečištění z aut. O kolik přesně, se však odborníci neshodují. Národní britská instituce NETCEN spočetla nárůst emisí CO2 u starších benzinových aut o 12 procent, u dieselových až o 20. Němci počítají se zvýšením kolem devíti procent, Rakušané až se třiceti procenty.

Podobně se čeká i zvýšení emisí prachu, což je podle odborníků obecně jeden z nejaktuálnějších problémů starého kontinentu.

Emise přitom nerostou jen kvůli zvýšení rychlosti, ale i kvůli tomu, že řidiči budou muset častěji na dálnici brzdit a pak zrychlovat, tak jak budou dojíždět nejen nákladní auta a autobusy. "Ale i velkou skupinu řidičů, kteří i nadále budou jezdit jen 130 kilometrů," říká Jaroslav Heinrich z Centra dopravního výzkumu.

Třeba v Německu, kde je rychlost neomezená, je plynulost dopravy zajištěna tím, že pokud není rychlost snížena, tak tam nesmějí kamiony předjíždět.

Se zavedením 160kilometrové rychlosti zatím ministerstvo počítá na nových úsecích dálnic z Ústí nad Labem, do Hradce Králové, ale i na Plzeň. Nejvíce se však odborníci přou, jestli je vůbec možné na tyto dálnice, které se stavěly podle normy na rychlost 120 kilometrů v hodině, povolit 160kilometrovou rychlost.

"Ta norma určuje mnoho důležitých věcí - rozhled na zastavení, rozhled na předjíždění, a to se váže na parametry oblouků, vzdálenost křižovatek a délky připojovacích a odbočovacích pruhů, potřebných na dosažení dané rychlosti," říká Heinrich. Oponenti namítají, že tato norma je porušovaná již dnes.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů