Sobota, 20. dubna 2024

Lesy hledají dohodu s cyklisty

Lesy hledají dohodu s cyklisty


Nastaví správci lesů v okolí Brna překážky, které zatarasí cesty cyklistům? Bude záviset na tom, jak se budou sami příznivci jízdy na kolech chovat. Lesníci přiznávají: Zejména velké akce mohou lesům ublížit. A takových akcí na Brněnsku přibývá

„Během několika měsíců stanovíme jasná pravidla, za jakých povolíme průjezd cyklistických závodů přes naše území,“ uvedla členka představenstva Lesů města Brna Jasna Flamiková. Podle ní chtějí najít cestu, jak si s cyklisty vyjít vstříc, ale současně zabránit ničení zeleně.

V minulých dnech povolili dva velké závody, ale s přísnými podmínkami. Pořadatelé musejí mimo jiné složit patnáctitisícovou kauci na případné odstranění škod a uklizení nepořádku. „Nechceme cyklisty omezovat, ale přivádět je k šetrnému chování k lesům,“ podotýká předseda představenstva Lesů města Brna, ekolog Mojmír Vlašín.

Za riziko označuje například jízdu stovek kol na nezpevněné cestě. Stejný závod vedený po lesních asfaltkách pod něj může být za určitých podmínek přijatelný.

Pořadatelé závodů letošní zpřísněná pravidla přijali. „Jen mě mrzí, že nás kritizují za minulé ročníky. Vloni jsme vše uklízeli, dokonce jsem vedení lesů žádal o kontrolu,“ poznamenal ředitel závodu Brněnská 50 Ludo Nazarej. Akce, kterou koordinuje, se vloni zúčastnilo na 700 jezdců.

Právě masové akce vidí jako problémové i sami cyklisté. „Po jedné z takových jsem v údolí Bílého potoka osobně sbíral spoustu odpadků,“ poznamenal Petr Nygrýn z klubu Bicybo. Snahu správců lesů o domluvu vítá.

„Není potřeba dávat do terénu zákazové a příkazové značky, spíš by bylo lepší najít nějaký kompromis k osvětě,“ míní. Podle něj by všichni, kdo do lesa vcházejí či vjíždějí, ať už na kole či třeba na koni, měli znát pravidla ohleduplnosti k sobě navzájem i k přírodě. „Tomu by spolupráce s lesy mohla pomoci. Zatím ale o ničem takovém nejednáme,“ dodal.

Stejně jako v městských lesích sledují cyklisty ostražitě také další organizace. Například v Moravském krasu někteří cyklisté rádi opouštějí vyznačené cesty a zkoušejí své umění na strmých srázech. Tak však dochází k erozi, navíc hrozí, že kolo nezvládnou a poraní sebe či kolemjdoucí turisty. „Snažíme se proto různými způsoby soustředit návštěvníky krasu do jeho atraktivních míst, kde ale toho nejde moc poškodit,“ přiznává zástupce vedoucího Správy Chráněné krajinné oblasti Moravský kras Ivan Balák.

Zdůrazňuje však, že s pěšími návštěvníky, cyklisty a dokonce ani s jezdci na koních mimořádné problémy nemají. „Pokud se nějaké objeví, jde spíš o individuální excesy některých návštěvníků. Po některých turistech zůstane nepořádek, papíry i PET lahve,“ dodal. Připomněl, že s pořadateli závodů zatím neměli větší problémy.

Lesníci ale potvrzují také to, že nyní jsou největším problémem pro lesy jezdci na terénních motorkách nebo čtyřkolkách. Ty ani nemívají značku a pro správce lesů jsou často nedostižné. Na lesních cestách přitom působí větší škodu než peloton cyklistů.

Zdroj:Lidové noviny
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů