zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Evropská komise musí řešit české rychlostní silnice

08.03.2007
EIA
Evropská komise musí řešit české rychlostní silnice

Střety nových silnic s evropsky chráněnými územími jsou nejen v Polsku

Zničení evropsky cenných území, které stále hrozí údolí řeky Rospudy u polského města Augustow s mokřady a lesy a s chráněnými živočichy a rostlinami stavbou rychlostní silnice Via Baltica z Helsinek do Varšavy, má své příklady také u nás. Podle Dětí Země sem zejména patří snaha postavit rychlostní silnici R35 na Pardubicku u Holic a na jižní Moravě pak silnice R52 přes Mikulov na Vídeň a R55 u Bzence. Aktuálním problémem je ale dálnice D8 přes České středohoří, o níž nyní rozhodují soudy.

„Vyhlášení blokády v Polsku před dvěma týdny na záchranu údolí řeky Rospudy bylo zcela legitimní, neboť je technicky možné postavit obchvat, i když by byl dražší,“ komentoval celou situaci po skončení blokády Miroslav Patrik z Dětí Země, které více než deset let kritizují výstavbu některých dálnic a silnic v ČR.

Podobné střety s evropskou soustavou chráněných území NATURA 2000 jako v Polsku se nacházejí i u nás, nejsou však ještě ve fázi zahájení výstavby. V Pardubickém kraji jde o střet rychlostní silnice R35 u Holic s ptačí oblastí Komárov, v Jihomoravském kraji o silnici R55 u Bzence s ptačí oblastí Bzenecká Doubrava – Strážnické Pomoraví a o silnici R52 s ptačími oblastmi Střední nádrž Vodního díla Nové Mlýny a Pálava. Na základě stížností ekologických sdružení se těmito plánovanými silnicemi bude zabývat Evropská komise.

„Zásadním českým problémem je nyní dostavba dálnice D8 přes CHKO České středohoří, u níž nebyla posouzena varianta s dlouhým tunelem, ačkoliv nejde o evropsky chráněné území,“ myslí si dále Patrik.

Jaké jsou názory občanů ČR a Ústeckého kraje o způsobu dostavby dálnice D8 vycházejí z průzkumu Factum Invenio, s. r. o. z března 2005. Z výsledků vyplynulo, že tunel Kubačka délky 3,35 km na dálnici D8 podporuje polovina obyvatel tohoto kraje a v rámci celého státu se pro něho vyslovilo dokonce třikrát více dotázaných občanů, než pro schválenou trasu se dvěma krátkými tunely o celkové délce 890 metrů.

Proti výstavbě obchvatu polského města Augustow v předložené trase má výhrady nejen 156 tisíc signatářů petice, ale také prezident a ombudsman a řada známých polských osobností jako je režisér Andrzej Wajda. Komisař pro životní prostředí Stavros Dimas uvedl, že Evropská komise nyní zvažuje podat soudní žalobu.

Podle polské pobočky Greenpeace jde o unikátní místo v˙celé Evropě, druhé takové je až za Uralem. V údolí řeky Rospudy žije řada zvláště chráněných druhů živočichů jako je vlk, rys, orel křiklavý a mořský či tetřev.

Odkazy na zajímavé internetové stránky:

1) Kampaň polské pobočky Greenpeace „Via Baltica - Nie tędy droga” na záchranu údolí Rospudy:
http://www.greenpeace.org/poland/kampanie/via-baltica-nie-t-dy-droga

2) Tunel Kubačka délky 3,35 km jako ekologické řešení dostavby dálnice D8 přes České středohoří:
http://tunelkubacka.ecn.cz

3) Tisková práva Factum Invenio, s. r. o. ze dne 4. 3. 2005 s výsledky průzkumu o podobě dálnice D8:
http://tunelkubacka.ecn.cz/index.php?co=media

Další informace:
Karel Dolejší, tiskový mluvčí Greenpeace: tel.: 606 175 602, karel.dolejsi@cz.greenpeace.org

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí