Pátek, 19. dubna 2024

Přehlídková mola ve světě se "zazelenala"

Přehlídková mola ve světě se "zazelenala"
Přední světoví návrháři a módní firmy ve svých letošních kolekcích myslí také na to, aby byly ekologické. Při tvorbě se nechávají inspirovat přírodou a jako materiály používají například bavlnu, která nebyla stříkaná pesticidy.

Mezi oblíbené materiály patří také látky z bambusu a konopí. Návrhářka Stella McCartneyová, která se ve svých kolekcích vyhýbá pravé kůži a kožešinám, nyní testuje výrobu kabelek z kukuřice.

K ekologickým návrhářům se řadí také Ital Giorgio Armani, jehož jeansy jsou z organické bavlny a konopí. Podle listu Financial Times nedávno představil také košile z kukuřičných vláken. Výrobce obuvi Terra Plana zase používá kůži ze starých autosedaček.

Eko-móda ale nemusí být zrovna levnou záležitostí: například semišová kabelka s dřevěnými korálky od firmy Jimmy Choo stojí 1495 dolarů a manžetové knoflíčky z lastur a diamantů od klenotníka Johna Hardyho přijdou na 10 tisíc dolarů.

První letošní vlaštovkou v oblasti eko-módy byla přehlídka skupiny 20 návrhářů na londýnském Týdnu módy, kteří představili kolekci ekologického oblečení s názvem "Estethica". Tvůrci tím chtěli ukázat, že i oblast módy se může podílet na ochraně životního prostředí. V březnu by vlastní kolekci eko-módy měla podle agentury Bloomberg představit také společnost Hennes & Mauritz.

"Nyní vyrábí toto oblečení jen malá skupina návrhářů, ale předpokládáme, že v nejbližších letech se na ekologické oblečení zaměří i významní světoví návrháři," předpovídala vývoj v době veletrhu pro agenturu AFP tisková mluvčí kolekce Estethica.

V New Yorku zase proběhla přehlídka podzimní kolekce ekologické módy od návrhářky Lindy Loudermilkové.

Vyrábět ekologické oblečení znamená respektovat tři základní pravidla: dodržovat pravidla obchodování fair trade (obchodování, jehož cílem je podpora znevýhodněných výrobců z rozvojových zemí), používat jen techniky neohrožující přírodu a vyrábět z recyklovaného materiálu.

I když návrháři a módní firmy přímo nevyrábějí své oblečení z organického materiálu, tak se alespoň snaží chránit životní prostředí. Módní dům Burberry si dal za cíl každoročně snižovat spotřebu energie ve svých obchodech. Americký výrobce oblečení American Apparel zase ročně zrecykluje pět milionů tun nití, ve své továrně používá solární energii a zaměstnancům dává kola, aby při jízdě do práce neznečišťovali ovzduší.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů