zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Celodenní svícení: Zastánci bezpečné dopravy se přou s ekology

14.03.2007
Obecné
Celodenní svícení: Zastánci bezpečné dopravy se přou s ekology
 V Rakousku se rozpoutala široká veřejná diskuse o tom, zda je správné povinné celoroční ježdění s rozsvícenými světly. Toto opatření přitom země uzákonila teprve před necelým rokem. Nyní Vídeň zvažuje, zda by nemělo být zase zrušeno.

Střetávají se názory ochránců životního prostředí s postoji stoupenců zvyšování bezpečnosti dopravy. Ekologové poukazují na to, že celodenní svícení znamená zvýšení spotřeby pohonných hmot - v průměru zhruba o 25 litrů na každé auto za rok. To představuje jen v Rakousku 338.000 tun emisí kysličníku uhličitého ročně navíc.

Zastánci svícení tvrdí, že zvyšuje bezpečnost dopravy a že je cynické stavět proti sobě zplodiny a lidské životy. Jenže právě zvýšení bezpečnosti v důsledku celoročního svícení zatím nebylo prokázáno. Ministr dopravy Werner Faymann již nařídil vypracování podrobné studie o dopadech svícení na bezpečnost provozu.

V případě, že pozitivní přínos nebude jednoznačně prokázán, oznámil ministr přehodnocení příslušného zákona a možný návrat ke svícení pouze v zimním období. Podobné studie v zahraničí prý přinesly protichůdné výsledky - Dánsko tvrdí, že se dokonce zvýšil počet nehod s účastí chodců, podle EU zachrání svícení v celé unii za rok až 2000 životů.

I výrobci automobilů se snaží. Přicházejí s úspornějšími světly pro denní provoz. Jejich využitím stoupne spotřeba pohonných hmot jen o šest litrů ročně. Jejich zabudování do aut, která jsou již v provozu, by však bylo dosti drahé.

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí