Celodenní svícení: Zastánci bezpečné dopravy se přou s ekology
Střetávají se názory ochránců životního prostředí s postoji stoupenců zvyšování bezpečnosti dopravy. Ekologové poukazují na to, že celodenní svícení znamená zvýšení spotřeby pohonných hmot - v průměru zhruba o 25 litrů na každé auto za rok. To představuje jen v Rakousku 338.000 tun emisí kysličníku uhličitého ročně navíc.
Zastánci svícení tvrdí, že zvyšuje bezpečnost dopravy a že je cynické stavět proti sobě zplodiny a lidské životy. Jenže právě zvýšení bezpečnosti v důsledku celoročního svícení zatím nebylo prokázáno. Ministr dopravy Werner Faymann již nařídil vypracování podrobné studie o dopadech svícení na bezpečnost provozu.
V případě, že pozitivní přínos nebude jednoznačně prokázán, oznámil ministr přehodnocení příslušného zákona a možný návrat ke svícení pouze v zimním období. Podobné studie v zahraničí prý přinesly protichůdné výsledky - Dánsko tvrdí, že se dokonce zvýšil počet nehod s účastí chodců, podle EU zachrání svícení v celé unii za rok až 2000 životů.
I výrobci automobilů se snaží. Přicházejí s úspornějšími světly pro denní provoz. Jejich využitím stoupne spotřeba pohonných hmot jen o šest litrů ročně. Jejich zabudování do aut, která jsou již v provozu, by však bylo dosti drahé.