zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Kraje chtějí jiný systém výběru mýtného a dohled nad hospodařením ve státních lesích

14.03.2007
Les
Kraje chtějí jiný systém výběru mýtného a dohled nad hospodařením ve státních lesích
Dne 9. března 2007 se v Hrotovicích na Vysočině uskutečnilo 16. zasedání Rady Asociace krajů České republiky. Rada Asociace krajů se na svých zasedáních opakovaně zabývá problematikou lesů. Za tímto účelem na jednání vystoupil ministr zemědělství ČR Petr Gandalovič v doprovodu nového vedení Lesů ČR. S Radou AKČR jednal o otázce reorganizace vedení Lesů ČR. „Požadujeme po ministerstvu systémové řešení organizace Lesů ČR, je potřeba velmi revoluční změny systému, která umožní věší dohled regionálních činitelů či samosprávy, nad fungováním této organizace,“ zdůraznil Evžen Tošenovský, předseda Rady AKČR a hejtman Moravskoslezského kraje. Do měsíce se sejdou zástupci AKČR s přestaviteli Ministerstva zemědělství ČR a budou řešit otázku současných složitých vztahů tak, aby kraje měly zaručenou větší informovanost. Při každém krajském ředitelství Lesů ČR by měl být kontrolní orgán se zastoupením krajských samospráv.

O společném stanovisku Rady AKČR k současnému systému výběru mýtného na území republiky bude v nejbližší době informováno Ministerstvo dopravy ČR. „Kraje považují systém výběru mýtného za špatný. Rada AKČR zásadně nesouhlasí s řešením dalšího pokrytí stávajícím systémem pouze při rozšíření na silnicích I. třídy. Kraje vlastní silnice II. a III. tříd. Považujeme za nebytné, aby další etapa pokrývala celé území republiky a to dynamickým systémem umožňujícím operativní řešení a motivaci ceny průjezdu obcemi. Systém musí být minimálně stavebně náročný, jako optimální nám připadá systém, který je dostatečně dynamický,“ formuloval stanovisko Evžen Tošenovský. Hejtmani se shodují na tom, že další etapa realizace mýtného systému musí být dynamická, realizovatelná a pružná bez nároku na složité stavební úpravy. Systém musí být podle krajů motivační, aby těžké kamiony vytlačil na kapacitní komunikace, nejlevnější by měla být doprava na dálnicích. „Například na souvislé komunikaci Jihlava – Měřín – Velké Meziříčí, která kopíruje dálnici D1, si obce stěžují na počet přibývajících projíždějících kamionů, my však nemáme statistické ukazatele, chybí nám data, potřebujeme systém, který bude tento stav efektivně a systémově monitorovat,“ řekl hejtman Vysočiny Miloš Vystrčil. „V Ústeckém kraji jezdí kamiony po krajských komunikacích II a III. tříd s chemikáliemi, nemáme je jak sledovat a monitorovat, řešením je satelitní systém,“ dodal Jiří Šulc, hejtman Ústeckého kraje.

Jedním z projednávaných témat byla i příprava předsednictví České republiky v Radě EU v roce 2009. Při této příležitosti na zasedání Rady AKČR vystoupil místopředseda vlády pro EU, Alexandr Vondra, který s hejtmany diskutoval především o zájmech krajů při pořádání akcí v době českého předsednictví.

Jan Fischer, předseda Českého statistického úřadu informoval hejtmany o přípravě Sčítání lidu, bytů a domů v roce 2011. Data pořízená z tohoto pravidelného sčítání budou poskytnuta i krajům k případnému využití.

Jitka Svatošová, tisková mluvčí kraje Vysočina, tel: 724 650 123
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí