Plány na "vodní dálnici" jsou u ledu
"Jediné, co v této situaci víme jistě, je, že předchozí rozhodnutí o stavbě bude revidováno s ohledem na nové politické vedení," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Podle ministra Bursíka je regulace dolního Labe vzdálená a musí se projednat s německou stranou kvůli návaznosti. "Jediné, co mám na stole, je úprava plavebního stupně Přelouč. Co se týče Děčína, zpracovává se vliv projektu na životní prostředí, ale to je ve fázi daleko menší připravenosti," uvedl Martin Bursík.
Ministerstva dopravy a životního prostředí se přitom na stavbě dohodla již v roce 2005. Ústupkem pro ekology, kteří chtějí chránit poslední nesvázaný kus přírody, byl plán na stavbu jednoho jezu namísto plánovaných dvou. Podle tehdejších informací z Povodí Labe měly být dokumenty ke stavbě dokončeny na jaře roku 2006. Podle optimistického odhadu vodohospodářů se mělo začít stavět v závěru roku 2006. Regulace by státní pokladnu vyšla na šest miliard.
Správci Labe nyní nevědí, na čem jsou. "Informace o tom, že by se měl projekt přehodnocovat, slyším poprvé. Jediné, co mohu lakonicky říci, je, že podporujeme zlepšení plavebních podmínek na dolním Labi," vyjádřil se mluvčí Povodí Labe Václav Jirásek.
Podle projektu na stavbu jezu nedaleko Děčína měla být doba plnosplavnosti úseku prodloužena o 75 dní. Ponor lodí v době, kdy je nezajištěný vodní stav, se mělo zvýšit o 40 centimetrů. Ke splavnění celé části až po státní hranici by byly ale podle vodohospodářů potřeba jezy dva, jak bylo původně v plánu.
Proti úpravě toku protestují ekologové. Řeka by totiž ztratila kolísavost hladiny, na níž jsou závislé některé rostlinné druhy, například vzácný drobnokvět pobřežní. Území je navíc chráněné zákonem o ochraně přírody. Ve hře je také rozhodnutí Ústavního soudu, podle nějž stavbu jezů na Labi nelze zákonem označit za veřejný zájem.