zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Čistá motorka jezdí na vodík

23.03.2007
Obecné
Čistá motorka jezdí na vodík
ENV je první motocykl přímo vytvořený pro vodíkový pohon pomocí energie z palivových článků.
Na vodíkovou éru se nepřipravují jen výrobci automobilů. Vodík může pohánět i motocykly, jak ukazuje studie s názvem ENV (Emission Neutral Vehicle). ENV je první motocykl přímo vytvořený pro vodíkový pohon pomocí energie z palivových článků.

Podle charakteristiky jeho tvůrců jde o vyvážený hybridní koncept kombinující hlavní výhody palivových článků, skladování vodíku a bateriové technologie.

Stroj s elegantním futuristickým designem dosahuje rychlosti sice jen 80 kilometrů, ale jeho hlavním trumfem je ekologický provoz. "Ekologičtější než tato motorka je už jen chůze pěšky," napsal deník Daily Mirror, který přinesl informace o projektu. Palivové články mohou být podle odborníků až dvojnásobně efektivnější než spalovací motory (uvádějí cca 55 % proti 25 %), a v případě, že je využito i vytvářené teplo, může jejich účinnost stoupnout až k 90 %.

Projekt začal na podzim roku 2003, ve spolupráci společností Intelligent Energy a renomované designérské firmy Seymourpower, která je tvůrcem designu a konstrukčních řešení motocyklu. Nosný rám a vidlice motocyklu jsou vyrobeny z dutého hliníku používaného v leteckém průmyslu, takže stroj je velmi lehký. Další výhodou je, že vodíkový motocykl je tichý - hluk, který vydává, je podle jeho tvůrců srovnatelný se zapnutým domácím počítačem, a hlavně zcela čistý, pokud jde o emise. Může být používán i méně zkušenými jezdci díky jednoduchému ovládání prostřednictvím plynu přímo propojeného na pohonnou jednotku. Stroj nemá žádnou převodovku, a i když je striktně definován jako motocykl, svým pojetím by měl jezdcům připomínat spíše rychlé a pružně reagující horské kolo.

"Srdcem" je pohonná jednotka Core od firmy Intelligent Energy - vyjímatelný 1kW generátor v podobě palivového článku, který v hybridní kombinaci s baterií poskytuje v případě potřeby až 6 kW špičkového výkonu (např. při akceleraci). Elektrochemický článek napojený přímo na hnací ústrojí pracuje na principu PEM - Proton Exchange membrane). Core obsahuje rovněž zásobník vodíku (na jednu vodíkovou nádrž motorka ujede až 160 kilometrů, podle údajů výrobce má bez doplňování paliva vydržet až na čtyři hodiny jízdy) a mechanismus pro přívod paliva. Jde o samostatný zdroj energie.

"Chtěli jsme vytvořit jemnější a hezčí objekt než například dieselgenerátor a přimět lidi, aby se na tuto technologii dívali stále s pocitem zázraku," říká šéfdesignér Seymouru Nick Talbot na webových stránkách envbike com, věnovaných pozoruhodnému projektu. Design je robustní, kompaktní a se vzorkem připomínajícím kresbu mořského korálu, snadný pro výrobu a díky tomu, že neobsahuje žádné pohyblivé části, je jednotka Core prakticky bezúdržbová, což ji činí ideální pro denní použití a nasazení v aplikacích pro automobilový průmysl. Ten je však podle názoru šéfa Intelligent Energy jen jednou ze sfér zájmu zmíněné společnosti. Takováto vodíková jednotka by se měla stát základem vize celého životního stylu založeného na vodíkové energii. "Myslím, že již není příliš vzdálená budoucnost, kdy lidé budou moci jezdit na motocyklu ENV v městském prostředí, přejet na venkov a po vyjmutí Core připojit tuto jednotku na jiné vozidlo nebo třeba motorový člun a pohánět jej tím samým motorovým článkem, který bude možné dobíjet miniaturním vodíkovým generátorem o velikosti krabice od bot," domnívá se dr. Harry Bradbury.

Oficiálně se vodíkový motocykl poprvé představil veřejnosti v roce 2005. Firma neplánuje výrobu vodíkových motocyklů ve velkých sériích, a nyní hledá případné partnery z výrobní sféry pro realizaci projektu v komerční podobě. A její ambice jdou ještě dál - například k vývoji prvního letadla poháněného palivovými články.

Intelligent Energy představila své koncepty a vize i v podobě reálných produktů na třetím ročníku prestižního mezinárodního veletrhu FC Expo, který se konal počátkem letošního února v Tokiu. Kromě zmíněného vodíkového motocyklu, resp. jednoho z prototypů ENV, tam firma prezentovala např. výsledek společného projektu s PSA Peugeot Citroën - 10kW systém palivového článku pro automobilový průmysl nebo škálovatelnou výrobnu vodíku v podobě generátoru o výkonu 75 kW - oba produkty schopné provozu na různá paliva. Právě Japonsko je z pohledu výrobců a vývojářů palivových článků klíčovým trhem a tamní výrobci budou podle názoru odborníků první, kdo "dotáhnou" vývoj technologie těchto moderních energetických zdrojů do komerčně úspěšné podoby.
Zdroj: Technik

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí