Rusko: Vodíková Lada
Zajímavý prototyp na ženevském stánku Lady jsme nemohli nechat bez povšimnutí a tak se k němu vracíme samostatným článkem. Veškeré ústrojí pohonu se podařilo vměstnat pod kapotu a podlahu Lady, takže zůstal zachován prostor pro cestující i 350 litrů nákladu. Pod podlahou zavazadlového prostoru našly místo tři nádrže na stlačený vodík (90 litrů pod tlakem 40 MPa). Pod zadními sedadly jsou umístěny řídící jednotky celého systému a záložní NiMH baterie, které jednak poskytují napětí pro zahřátí a start palivového článku a dále jsou zdrojem energie pro elektromotor, během zvýšeného zatížení při rozjezdech. Naopak při deceleraci je energie mařená v hnacím ústrojí využívána pro dobíjení baterií. Lada Antel 2 má dojezd 350 km. Přední kola pohání elektromotor o výkonu až 60 kW. Maximální točivý moment elektromotoru je 280 Nm.
Elektrochemická reakce vodík-kyslík produkuje elektrickou energii s průměrnou účinností 60%. Výhodou, kvůli které se výrobci do vývoje palivových článků vlastně pouští, jsou emise, které jsou v ideálním případě pouze vodní párou. Při provozu na palivové články je k dispozici výkon 25 kW.
ZDROJ:www.news.auto.cz,kráceno