zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Globální problém nemůže vyřešit český podnikatel

28.03.2007
Ovzduší
Globální problém nemůže vyřešit český podnikatel
Česko by si - vzhledem k miliardovým investicím z minula - podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jaroslava Míla zasloužilo větší příděl povolenek. "Ke zlepšení životního prostředí či modernizaci českého průmyslu by to ale stejně nevedlo. Globální problém nemůže vyřešit český podnikatel," říká Míl.


HN: Systém povolenek nepovažujete za dobrý. Proč?

Zkrátka proto, že nepomáhá životnímu prostředí. Emise skleníkových plynů jsou globální problém, a nelze ho vyřešit, pokud se do systému snižování nezapojili ostatní globální hráči. Velcí producenti CO2, to znamená Spojené státy, Rusko, Japonsko, Indie a Čína. Je prostě úsměvné, pokud si někdo myslí, že český podnikatel tento problém vyřeší.


HN: To je trochu obecná odpověď. Můžete být konkrétnější?

Tento systém je naprosto neprůhledný, a to nejen ve fázi jejich přidělování. Například nad trhem s povolenkami neexistuje dohled. Přitom se dá říct, že je to systém na tištění peněz, jakási cedulová banka. Protože je to obchod bez pravidel, nahrává velkým finančním hráčům, kteří mohou povolenky skupovat z ryze spekulativních důvodů.


HN: Český podnikatel sice globální problém opravdu nemůže vyřešit, ale povolenky se týkají průmyslníků ze sedmadvaceti evropských států. To už přece jen něco znamená, ne?

Jen to, že přidělováním povolenek dostává Brusel do ruky nástroj, jímž může ovlivňovat konkurenceschopnost členských zemí. To je přece na pováženou. Není náhoda, že požadované kvóty krátil Brusel třeba Slovensku nebo České republice. Jsou to rychle se rozvíjející ekonomiky. Česko přitom splňuje Kjótský protokol, do průmyslu investovalo v minulosti desítky miliard korun. Takže by si zasloužilo více povolenek.


HN: Mluvíte o miliardových investicích do modernizace průmyslu. Copak se nepromítly do zlepšování životního prostředí?

Nijak zásadním způsobem. Podívejte, největším znečišťovatelem je doprava. Ať už letecká, automobilová nebo železniční. A pro tu žádný systém povolenek neplatí. Vlastně se teprve přemýšlí o tom, jak s dopravou naložit.


HN: Co jiného by tedy podle vás mohlo povolenky nahradit?

Jsem přesvědčen, že je to jedině tvorba nových norem. Každý jiný systém by zřejmě byl stejně neprůhledný jako ten současný.


HN: Jaké by to měly být normy, například pro energetiku?

To je velmi jednoduché. Například u elektráren se dá říci: Od roku "xy" se mohou stavět jenom takové zdroje, které vylučují tolik a tolik emisí. A mají přitom takovou a takovou účinnost. Normy by samozřejmě platily pro všechny členské země Evropské unie, nebyla by v tom žádná svévole. Pochopitelně, nesměl by se tomu vymykat žádný typ zdroje. Například bychom si nemohli a priori říci, že jaderná energie čistá není, zatímco vodní elektrárny čisté zdroje jsou.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
ASIO, spol.s r.o.
22
9. 2017
22.9.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
22
9. 2017
22-24.9.2017 - Seminář, školení
Ekodomov, V Podbabě 29B, Praha 6
ASIO, spol.s r.o.
27
10. 2017
27.10.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí