Světla škodí, tvrdí lékaři i ekologové
Vídeň/Praha - Svícení za bílého dne otravuje mnohé rakouské řidiče, mezi nimi
také politiky. Teď se k nim přidali ekologové a oční lékaři.
Reflektory aut škodí očím a ničí planetu, hlásají.
V zemi pod Alpami přemýšlejí, jak zrušit povinné celodenní svícení po celý rok,
které teprve před rokem a půl zavedli.
"Řidič je oslňován zepředu i ze zpětného zrcátka, očím to škodí," upozorňuje
optik Walter Schuster. Nikdo navíc neprokázal, že zapnuté reflektory aut i přes
den zachrání na silnicích životy.
"Tři čtvrtiny řidičů si stěžují, že chodce, děti, cyklisty nebo jiné neosvětlené
objekty, v osvětlené koloně mnohem snadněji přehlédnou," uvádí studie autoklubu
Arbö.
Rozsvícené auto vysaje z peněženek řidičů stovku eur ročně navíc, v přepočtu
2800 korun. Zapnuté žárovky spolykají ročně o 25 litrů benzinu víc. To je za 34
eur. A jen v Rakousku to obnáší 338 tisíc tun oxidu uhličitého.
"Rozsvícená světla [https://www.kamsnim.cz/categories/svetla] znamenají také
zvýšenou zátěž pro motor, tedy více výfukových plynů," tvrdí technik autoklubu.
Právě kysličník uhličitý z výfuků přispívá k oteplování planety.
Dalších 56 eur stojí ročně samotné žárovky, které je potřeba častěji měnit.
Ministr dopravy Werner Faymann slíbil: "Jestli se do léta neprokáže, že svícení
přineslo větší bezpečí, navrhnu vypnutí světel."
České ministerstvo životního prostředí sdělilo Deníku, že o omezení povinného
svícení aut usilovat nebude.
Vídeň/Praha - Svícení za bílého dne otravuje mnohé rakouské řidiče, mezi nimi také politiky. Teď se k nim přidali ekologové a oční lékaři.
Reflektory aut škodí očím a ničí planetu, hlásají.
V zemi pod Alpami přemýšlejí, jak zrušit povinné celodenní svícení po celý rok, které teprve před rokem a půl zavedli.
"Řidič je oslňován zepředu i ze zpětného zrcátka, očím to škodí," upozorňuje optik Walter Schuster. Nikdo navíc neprokázal, že zapnuté reflektory aut i přes den zachrání na silnicích životy.
"Tři čtvrtiny řidičů si stěžují, že chodce, děti, cyklisty nebo jiné neosvětlené objekty, v osvětlené koloně mnohem snadněji přehlédnou," uvádí studie autoklubu Arbö.
Rozsvícené auto vysaje z peněženek řidičů stovku eur ročně navíc, v přepočtu 2800 korun. Zapnuté žárovky spolykají ročně o 25 litrů benzinu víc. To je za 34 eur. A jen v Rakousku to obnáší 338 tisíc tun oxidu uhličitého.
"Rozsvícená světla znamenají také zvýšenou zátěž pro motor, tedy více výfukových plynů," tvrdí technik autoklubu. Právě kysličník uhličitý z výfuků přispívá k oteplování planety.
Dalších 56 eur stojí ročně samotné žárovky, které je potřeba častěji měnit.
Ministr dopravy Werner Faymann slíbil: "Jestli se do léta neprokáže, že svícení přineslo větší bezpečí, navrhnu vypnutí světel."
České ministerstvo životního prostředí sdělilo Deníku, že o omezení povinného svícení aut usilovat nebude.
Tomáš Procházka
Reflektory aut škodí očím a ničí planetu, hlásají.
V zemi pod Alpami přemýšlejí, jak zrušit povinné celodenní svícení po celý rok, které teprve před rokem a půl zavedli.
"Řidič je oslňován zepředu i ze zpětného zrcátka, očím to škodí," upozorňuje optik Walter Schuster. Nikdo navíc neprokázal, že zapnuté reflektory aut i přes den zachrání na silnicích životy.
"Tři čtvrtiny řidičů si stěžují, že chodce, děti, cyklisty nebo jiné neosvětlené objekty, v osvětlené koloně mnohem snadněji přehlédnou," uvádí studie autoklubu Arbö.
Rozsvícené auto vysaje z peněženek řidičů stovku eur ročně navíc, v přepočtu 2800 korun. Zapnuté žárovky spolykají ročně o 25 litrů benzinu víc. To je za 34 eur. A jen v Rakousku to obnáší 338 tisíc tun oxidu uhličitého.
"Rozsvícená světla znamenají také zvýšenou zátěž pro motor, tedy více výfukových plynů," tvrdí technik autoklubu. Právě kysličník uhličitý z výfuků přispívá k oteplování planety.
Dalších 56 eur stojí ročně samotné žárovky, které je potřeba častěji měnit.
Ministr dopravy Werner Faymann slíbil: "Jestli se do léta neprokáže, že svícení přineslo větší bezpečí, navrhnu vypnutí světel."
České ministerstvo životního prostředí sdělilo Deníku, že o omezení povinného svícení aut usilovat nebude.
Tomáš Procházka
Zdroj:Hradecký deník
Sdílet článek na sociálních sítích