Čtvrtek, 25. dubna 2024

Unie chce emise kontrolovat i u lodí

Unie chce emise kontrolovat i u lodí
Evropská unie by chtěla do obchodování s povolenkami na emise kysličníku uhličitého kromě letecké dopravy zahrnout také lodní mezinárodní dopravu.

Komisař Evropské unie pro životní prostředí Stavros Dimas chce podle své mluvčí Barbary Helfferichové příslušné plány předložit zřejmě v září. Posléze by měl následovat návrh zákona. "Je téměř jisté, že by námořní doprava měla být do obchodování s emisemi začleněna," řekla mluvčí.

Podle studie Německého centra pro leteckou a vesmírnou dopravu připadají na lodě 2,7 procenta celosvětových emisí kysličníku uhličitého. To je zhruba stejně tolik, jako u letecké dopravy. Lodě navíc emitují zhruba deset procent světových emisí kysličníku siřičitého a až čtvrtinu oxidu dusíku. "Mezinárodní organizaci pro lodní dopravu, IMO, se zatím nepodařilo při tomto problému dospět k řešení," míní poslanec Evropského parlamentu a odborník na dopravu Willi Piecyk. Proto rejdaře ke snížení emisí prostřednictvím zapojení do obchodování s povolenkami musí zavázat unie.

Podle interního pracovního dokumentu komise Dimas plánuje, že by dopravní lodě, trajekty a vojenská plavidla do budoucna při příjezdu do některého z unijních přístavů musely předložit certifikát na CO2. Stejnou povinnost by do budoucna měla mít i letadla a lodě z nečlenských zemí EU. Čím více emisí přitom daná loď produkuje, o to dražší to pro rejdaře bude, jelikož případně budou muset přikoupit certifikáty. K rozšíření obchodování s povolenkami na lodě by mělo dojít v roce 2012.

Rejdaři na plány komise reagují s jistým opatrným souhlasem. "V zásadě jsme pro obchodování s emisemi," míní zástupce ředitele Evropského svazu rejdařů ECSA Tim Marking. Jisté pochyby má ale o praktické realizaci záměrů.

Podle Markinga je totiž obtížné získat přesné informace o emisích CO2 jednotlivých lodí, především u lodí levných rejdařů z Afriky, Asie a Latinské Ameriky. "Kvůli různým druhům motorů a kvalitě pohonných hmot je výpočet emisí velmi složitý," řekl. Mnoha evropským lodním společnostem by se naopak obchodování s povolenkami mohlo vyplatit, jelikož často mají "ekologičtější" lodě.

Zatím není jasné, jak přísné hranice komise stanoví a kolik certifikátů rozdělí. Otevřená je také otázka, zda je záměr unie podle pravidel IMO přípustný. Odborníci se obávají, že by země jako USA, Japonsko nebo Čína mohly unii kvůli porušení těchto pravidel zažalovat u WTO.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů