Dočkáme se díky evropské unii čistého ovzduší v našich městech?
Komisař pro dopravu hodlá navrhnout nový evropský právní rámec, který by městům umožnil zavést zpoplatnění dopravy ve městech s cílem předejít dopravním zácpám podobně, jak to funguje například v Londýně. Taková opatření zákony v některých členských státech neumožňují. Stále více evropských měst trpí dopravními zácpami, hlukem, dopravními nehodami a znečištěním, které má na svědomí nadměrné používání osobních automobilů. Komise chce proto na podzim představit návrh evropské strategie pro městskou dopravu.
Evropský komisař pro dopravu Jacques Barrot přivítal opatření, která by dala městům větší volnost při tvorbě vlastních schémat poplatků, které by, pokud by došlo k jejich implementaci, mohly přimět více měst k tomu, aby následovaly příklad Londýna. Na setkání se zástupci zhruba 20 evropských měst, které proběhlo koncem minulého týdne a jehož účelem byla diskuse o budoucnosti dopravy v evropských městech, komisař uvedl, že Zelená kniha o městské dopravě, kterou Komise hodlá představit letos v září, by mohla obsahovat opatření vedoucí k harmonizaci právního rámce pro řízení městské dopravy. Jde o jeden ze zásadních požadavků Eurocities, sdružení velkých evropských měst s počtem obyvatel nad 250 tisíc, které zastupuje 132 měst napříč Evropou.
V současnosti neumožňuje legislativa v mnoha evropských zemích včetně Francie a Dánska místním samosprávám zavést takové poplatky, které mohou být užitečné jak z pohledu omezení dopravních zácep v centrech měst, tak jako nový zdroj financování rozvoje veřejné dopravy.
zdroj: Bruntálský kurýr